Isonzó Expressz először

iho/vasút   ·   2015.07.16. 20:00
isexind10

Elöljáróban: a legteljesebb mértékben kimerítettük a Nova Gorica-i hotelek az Isonzó expressz utasainak még az év elején lefoglalt szállodai férőhely keretét, így a különvonat tíz személykocsival (ezek közül három I. osztályú), két étkezőkocsival, továbbá a közösségi fórum Orfeum-kocsival és Velo Veled! kerékpárszállító kocsival, élén a tizenhetes, koronás címeres Nohabbal veselkedik a laza menetrendű, tizenhárom órás útnak. A tizenhetes Gyékényesnél leválik a vonat elejéről, a horvát és a szlovén vasút a maga hálózatán saját vontatójárművel továbbítja az Isex-et.

SŽ 644 – a Spanka. Ha nem 664-es, akkor ilyen dízelmozdony viszi Sežanából Nova Goricába, illetve onnan Most na Sočiba az Isonzó Expressz szerelvényét. A sorozat lényegi ismérvei: a Jugoszláv Vasút 1973-ben szerezte be a spanyol Macosa által licencben gyártott GM G22U típust, amely kinézetre hasonlít 664-eshez. Ebbe a szériába már a GM 645-ös motorcsaládját építették be, annak is a 12 hengeres kivitelét, 1233 kW teljesítménnyel. A tengelyelrendezés A1A-A1A, azaz a 644-esnek csak négy hajtott tengelye van, innen a sorozatszám közepén a 4-es. Annak idején összesen huszonöt példányt szerzett be a JŽ, de az államutódláskor valamennyi a Szlovén Vasutak (SŽ) kötelékében dolgozott tovább, és a mai napig üzemelnek. A felvétel a nagyvasról a štanjeli állomáson készült

A hosszú szerelvény hétfőn kora reggel negyed hat magasságában érkezik meg a Keleti-pályaudvar csarnokának széles peronja mellé (7., vagy 8. vágány) a Magyar Vasúttörténeti Parkból. Az utasokat 05:30-tól várjuk a vonatnál – kérjük, hogy legkésőbb hatig mindenki szálljon fel a neki kijelölt kocsiba. Ne feledjék, a személyi igazolvány, vagy az útlevél ne maradjon otthon!

Hatkor áldja meg a vonatot Horváth Kornél hadnagy, római katolikus tábori lelkész és Nánai László őrnagy, a Honvédelmi Minisztérium tábori lelkészi szolgálatának protestáns tábori püspök-helyettese. Ezt követően, az Isonzó Expressz indulásáig, az érkezőket és utazókat a Magyar Honvédség vitéz Szurmay Sándor Budapest helyőrségi dandár, 32. Nemzeti Honvéd Díszegység Budapesti Helyőrségi Zenekara köszönti. Vezényel: Baczkó István őrnagy, a zenekar karmestere.

Az Isonzó Expressz végleges vonat-összeállítása

További tudnivalók

Az Orfeum-kocsiban a Kossuth-díjas Sebő Ferenc, a Nemzet Művésze címmel kitüntetett gitáros, tekerőlantos dalszerző, népzenekutató, a hazai népzenei és táncházmozgalom egyik elindítójának vezetésével a Sebő Együttes muzsikál.

A Velo Veled! kocsiban hagyományőrzők előadásait, illetve a vonaton utazó történészek beszélgetéseit, előadásait hallhatják – az előadások beosztásáról, sorrendjéről a vonaton adunk pontos tájékoztatást.

Az étkezőkocsikban (Pannónia és Budapest), a’ la carte étkezésre és italvásárlásra lesz lehetőség, az Orfeum-kocsi bárjában italokat szolgálunk fel. Fizetés készpénzzel (forint és euró), illetve Magyarország területén a Pannónia étkezőkocsiban bankkártyával is lehetséges.

Öltözködés: kényelmes, túrázásra alkalmas öltözéket, cipőt javaslunk, az erős napsütés és meleg ellen fejfedő, napszemüveg ajánlott.

A vonaton a bőröndöket, csomagokat az ülések felett található tárolókban tudjuk szállítani, ezért kérjük, hogy lehetőség szerint csomagoláskor a következő méretű táskákba, bőröndökbe csomagoljanak: körülbelül 50×40×25 centiméter, és legfeljebb 15 kilogramm.

A várható nagy melegre való tekintettel kérjük, mindenképpen készüljenek sapkával, kalappal, napszemüveggel és sok folyadékkal a napi programokra – a légkondicionált autóbuszokon lehetőség lesz palackos víz vásárlására, illetve az egyes célállomások többségén találunk kisboltot, vagy büfét (ajánlott tehát a zsebben némi euró), Štanjelben mobil WC-ről is gondoskodtunk.

Indulás után a hazai szakaszon további utasok szállnak fel Székesfehérváron, Siófokon, Fonyódon, Balatonszentgyörgyön és Nagykanizsán. A Sebő-együttes nyolctól zenél az Orfeumban, és ugyanekkor kezdődnek és folyamatosan zajlanak az egyes kocsikban az első világháborús hagyományőrzők bemutatói, illetve a történészi előadások. Az Orfeum kocsiban a korabeli Isonzó-frontot bemutató kiállítást is berendeznek a Nagy Háború Kutatásáért Közhasznú Alapítvány munkatársai.

Zágrábban, majd Ljubljanában az ottani magyar nagykövetségek vezetői köszöntik az Isonzó Expresszt, a szlovén fővárosban a szlovén televízió forgatócsoportja is felszáll a vonatra (az Isexen öt stáb örökíti meg mozgóképben az emlékvonat négy napját). A vasút elkötelezett híveinek információ, hogy Sežanában az Isex irányt vált, és kilép a drót alól – Nova Goricáig az SŽ 644 (Spanka), vagy 664 (Reagan) sorozatú dízele cipeli tovább. Nova Gorica vasútállomására negyed nyolc magasságába futunk be. Érkezéskor a vonatot ünnepélyesen köszöntik, rövid beszédet mond a város polgármester-helyettese, Ana Zavrtanik Ugrin, majd irány a négy szálloda, a Perla, Park, Lipa és a Sabotin.

Másnap, július 21-én két részre oszlanak az egykori hadszínterekre indulók. A doberdói programon résztvevők autóbuszai (összesen öt – a vonaton kiosztott karszalagok színével megegyező színnel jelölt buszra kell felszállni) nyolckor startolnak az olasz frontra.

A program: Goriziában (Görz) az ősi várnál a napi program ismertetése, a meglátogatandó helyszínek rövid bemutatása a vár alatti kilátópontról. Indulás autóbuszokkal a doberdói fennsíkra, a várost elhagyva rövidesen elérjük a Doberdót. San Martino del Carsóban múzeumlátogatás, majd a nagyváradi 4-es honvédek emlékgúlájának megtekintése. A Monte San Michele magaslatán gyalogos séta az egykori magyar kavernák, lövészárkok, alagutak, emlékhelyek bemutatásával. Visintiniben a magyar kápolna meglátogatása, tisztelgés a hősök emléke előtt. Redipugliában az olasz katonai temetőt és a monumentális hősi emlékművet, majd Foglianóban az osztrák–magyar katonai temetőt keressük fel. Betérünk Gradiscába is, a megkapóan kedves városkában rövid séta, kávézás, fagylaltozás a program. Érkezés vissza a Nova Gorica-i szálláshelyre fél hét körül, estebéd.

Ezzel párhuzamosan a szlovéniai oldalon a múlttal ismerkedőket szállító autóbuszok 7:45-kor indulnak a vasútállomásra, ahonnan az Isonzó Expressz fedélzetén Most na Sočiba visz az utunk. Útközben a vonat tisztelgésként lassít a sínek mentén lévő solkáni katonatemetőnél. Most na Sočiban ismét buszra szállunk, és indulunk tovább Kobaridba (Caporetto) – itt található a régió egyik legátfogóbb és kiállítási tárgyait illetően legérdekesebb múzeuma, továbbá az olasz osszárium, amit Benito Mussolini építtetett, és ahová több ezer katonai földi maradványait temették a nagy háborút követő években. A szerpentineken felkaptatunk a Kolovrat-hegyre; a gerincen bebarangolhatjuk az olasz futóárkokat (itt szükség lehet elemlámpára, amennyiben valaki szeretné belülről is megnézni a lövészárkokat, kavernákat, jól jöhet egy túrabot, sétabot is). A magaslatról letekintve, alattunk, a Smaragd-folyó, az Isonzó (Soča) mentén az egykori, többek között a szegedi 46-osok által védett tolmeini (Tolmin) hídfő terül el. A több mint ezer méter magas gerincet elhagyva a Tolmin-Ločei katonatemetőben fejezzük be a szakmai programot. Fakultatív záróakkord: túrázás az enyhet adó Triglav Nemzeti Parkban. Nova Goricába autóbuszokkal térünk vissza.

Ugyanez lesz a program 22-én is – annyi különbséggel, hogy akik az előző napon a Doberdón emlékeztek, azok most Kobaridba mennek, és fordítva.

A közös megemlékezés résztvevői Štanjelben új emléktáblát is avatnak. E helyütt is köszönjük a szlovén társszervezők nagyvonalú, a közös ügyet felkaroló hozzáállását: többek között a Munkaügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi, illetve a Védelmi Minisztérium támogatását, a Kulturális és Örökségvédelmi Intézet, valamint a Nagy Háború emlékét ápoló Pot Miru együttműködését, végül, de nem utolsósorban a Nova Gorica-i önkormányzat és az ottani turisztikai információs központ segítségét

Az Isonzó Expressz utolsó napján nyolckor indul a zarándokvonat – előbb Štanjelbe, ahol az állomástól körülbelül negyedórányi gyalogútra lévő osztrák–magyar katonatemetőben, közös szlovén–magyar központi ünnepség keretében hangzanak el a díszbeszédek, és kerül sor a koszorúzásokra. Többek között az Isonzónál harcoló magyar ezredeket kiállító városok többsége, Budapest, Debrecen, Nagyvárad, Székesfehérvár, továbbá Mária Terézia háziezrede, a 32-esek emlékét ápoló Budapest-Józsefváros hivatalos delegációja is koszorúz majd. A ceremónia körülbelül egy óra hosszat tart, majd indulunk – immáron haza.

A különvonat, az Isonzó Expressz 22.33-kor fut be a Keletibe.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek