Járvány a levegőben: egyre több az agresszív utas…

iho/repülés   ·   2021.08.05. 12:00
Clipboard01

A harmadik ital, az ütés és a ragasztószalag. A sztyuvik szerint a pandémia miatt ingerültebbek az utasok. Önvédelmi oktatás légiutaskísérőknek.

Az idei évben eddig ötszáz(!) százalékkal nőtt azoknak az utasoknak a száma, akik repülés közben valamiképp konfliktusba kerültek a személyzettel, és ezt a hatalmas növekedést természetesen nem a tavalyi minimális, hanem a 2019-es rekord-forgalom első félévi adataihoz képest mérték. Az esetek jelentős része tette szükségessé rendfenntartók közbelépését.

Az ütközések többsége egyébként azzal indult, hogy valaki nem volt hajlandó maszkot viselni, miközben a többi utas az aktuális hatósági, illetve a légitársaságok által meghatározott szabályokat betartva viselte. De természetesen vannak egészen más típusú úgynevezett „unruly” utasok, például a legutóbb komoly visszhangot keltett eset „hőse” egy 22 éves férfi volt a Frontier Philadelphia-Miami járatán.

A történet valahogy úgy indult, hogy a fiatalember már két italt legurított, és egy harmadikat is kért, leöntötte magát, a gépben egy ideig fel-alá járkált félmeztelenül, eközben kétszer is a légitaskísérő hölgyek mellét tapogatta. Akiktől kapott egy pólót, viszont vonakodtak hozni egy harmadik adagot a már láthatóan ittas utasnak, aki ezt úgy honorálta, hogy a poharával megdobta az egyik sztyuvit, végül az egyik férfi utaskísérőt pedig az arcán ütötte meg, ekkor már a több más utas is közbelépett, a férfit lefogták majd a gépen lévő széles ragasztószalaggal az üléséhez „rögzítették”, amíg a célrepülőtéren fel nem szálltak a gépre a rendfenntartók.

Érdekes mellékszála a történetnek, hogy a Frontier eleinte egy rövid videó ismeretében, amelyen csak az látott, hogy az utast a székhez ragasztják, miközben segítségért kiabál, a maga alkalmazottait függesztette fel, de amikor a részletek is napvilágot láttak, teljes mellszélességgel állt ki a légiutaskísérői mellett.

Persze nem csak az Államokban történnek atrocitások, januárban a Ryanair egyik részeg utasa Tenerife és Manchester között lefejelte az utaskísérőt, aki felszólította a maszkviselésre, az illető egyébként náci karlendítéssel kísérte a fellépését és egy másik utas arcáról letépte a maszkot. Ebben az esetben a büntetésről is tudunk: 14 hónap börtön. További példák: májusban a Southwest egyik utaskísérőjének két fogát verte ki - egy hölgyutas, ráadásul. Szintén amerikai járaton történt, hogy egy pár hölgytagja a férjét vagy barátját a telefonjával ütlegelte, sőt, a készülék sem bírta ezt a bánásmódot és füstölni kezdett, a dologból kényszerleszállás lett, a párost rendőrök vették le a gépről. Viszont az utastársak reakciója is változó, mindenesetre egy járaton megörökítették, hogy az egész kabin tapsolt, amikor a maszkviselést megtagadó nőt eltávolították a fedélzetről. A Delta egyik járata azért kényszerült leszállni, mert egy magából kikelt férfi megpróbált betörni a pilótafülkébe.  

A helyzet elmérgesedését jelzi, hogy a közlekedésbiztonságért felelős hatóság (Transportation Security Administration) beindította a légiutaskísérők önvédelmi képzését, vagyis, hogy miképp lehet a verbálisról már fizikaira váltó erőszakot elhárítani, szükség esetén pedig legyűrni az utast.

A sztyuvik egyike ennek kapcsán elmondta, szükség van erre, mert egyre több az eleve frusztrált ember a fedélzeten. Sokan akkor kapnak össze a személyzettel, amikor nem fér be a túl nagy kézipoggyászuk a rekeszekbe. Tegyük hozzá, természetesen az ital, párosítva az alacsonyabb nyomással, kiszámíthatatlanná tehet egyeseket. A pandémia sokak szerint rossz hatással van az emberekre, mindenki ingerültebb, van, aki hosszú idő után most kényszerült vagy most nyílt lehetősége először repülni, van, aki azért feszült, mert fél a repüléstől, és van, aki eleve nem tolerálja azt a helyzetet, hogy egy repülőgép fedélzetén egy vajmi törékeny hölgytől is el kell fogadnia az utasításokat.  

A légiutaskísérők viszont, akik elvégzik a tanfolyamot, nem csak hogy megfelelő mozdulatokat sajátítanak el, amelyek szűk helyen is hatásosak, hanem sokkal több önbizalommal képesek szembenézni az agresszív utasokkal a fedélzeten, és így inkább sikerülhet elkerülni, hogy a konfliktus eldurvuljon.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.