Jelentősen csökkent a halálos közúti balesetek száma

Andrassew Dávid Igor   ·   2012.05.26. 12:30

Az országos közlekedésbiztonsági hét kezdetén, csütörtökön újabb szervezetek csatlakoztak ahhoz a baleset-megelőzési programhoz, amelyet egy évvel ezelőtt hívott életre a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, a Nemzeti Közlekedési Hatóság, az ORFK – Országos Balesetmegelőzési Bizottság és Közlekedéstudományi Intézet. Az ünnepség résztvevői Talmácsi Gábort az Élet úton nagykövetekévé választották.

Az Élet úton program célja, hogy a közlekedők élethosszig tartó tanulással, átfogó és egységes szemléletet tanuljanak, hogy a későbbiekben ők maguk, majd a következő generációk a közlekedési rendszer jól felkészült szereplőivé váljanak. A szervezők feladatul tűzték ki, hogy már a legkisebb gyermekek is megtanulják a helyes közlekedést, hogy ezeket elsajátítva kezdhessenek hozzá a későbbiekben a jogosítvány megszerezéséhez. Azután pedig a saját gyerekeiket is e tudás birtokában neveljék.

A kezdeményezéshez az elindítás után nem sokkal több, mint két tucat vállalat, közintézmény és civil szervezet csatlakozott. Közlekedési bemutatókat, konferenciákat, nyílt napokat rendeznek gyermekeknek, fiataloknak, motorosoknak és autóvezetőknek a biztonságos közlekedés gyakorlására, a közlekedés szabályainak jobb megismerésére. A csütörtöki születésnapi tanácskozáson a Mercedes-Benz Hungaria Kft., a Groupama Garancia Biztosító, a Volán Egyesülés, a Safety Hungary, a Használtautó Kft., Kerékpáros Magyarország Szövetség, FOR-VID Kft, Pajzs Technológia Kft., KUKK Nyitott Szem Közhasznú Egyesület, a Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény, a Talmácsi Motorsuli, a Balatoni Kerékpáros Turisztikai Egylet és a Kulturált Közlekedésért Alapítvány ajánlotta fel támogatását a program sikeréhez.

Az újonan csatlakozók<br />A képre kattintva galéria nyílik meg!<br />(fotók: a szerző)

A Közlekedéstudományi Intézetben büszkék rá, hogy nem csak egy marketingfogásról van szó, hanem a közlekedésre nevelésnek megkeresték a helyét, amelyet úgy neveznek, hogy a gépjárművezetésnek a felkészítő szakasza. Innentől kezdve, ha a gyerek tíz-tizenöt év múltán eljut a jogosítvány megszerzéséig, erre a tudásra tud építeni. Így, hogy megvannak a módszertani alapok, meg tudják ismerni a terület állapotát és a gyerekek tudásszintjét. Hamarosan elkészül a program országos monitoring rendszere, amivel mérhető lesz a gyerekek felkészültsége, valamint, hogy fejlődnek-e a programok hatására. Mindemellett elkészítették a módszertani segédanyagokat a tanárok számára is – mondta el az ihónak Berta Tamás, a KTI közlekedésbiztonsági központjának vezetője, aki szerint, ha sikeres lesz a program, akkor akár húsz év múlva már nem lesz rá szükség.

Ennek oka, hogy most a szakemberek felkészületlenségét próbálják pótolni, javítani. Ha a mostani gyerekek szülők lesznek, már tudni fogják, hogyan kell foglalkozni a gyerekekkel. Mivel tudnak kulturáltan közlekedni, jó mintát adnak át. A tanárokat addigra egy módszeresen felépített rendszerben felkészítik ugyan így. Tehát a családon keresztül és az iskolában is követhető mintát kap majd a gyerek.

Ezzel kapcsolatban a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke egy 2011-es kutatást mutatott be beszédében. E szerint a 15-29 évesek közel fele, szüleiknek 17 százaléka teljesen vagy részben egyetért azzal, hogy bizonyos körülmények között a közlekedési szabályokat át lehet hágni. A tanulóknak egyharmada fogadja el a sietség miatti gyorshajtást, közel egynegyede a biztonsági öv becsatolásának mellőzését. Urbán György azt mondta, a szabályszegő fiatalok többnyire beszámoltak ilyen szülői vagy rokoni mintáról, azonban a szabályokra jobban ügyelők közül is volt, aki szabályszegő szülői mintáról számolt be.

Emiatt, szerinte „óriási a felelősségünk az utánunk jövő generációkkal szemben is, hiszen gyermekeinkből, unokáinkból válnak majd úrvezetők akár már pár éven belül”. Éppen ezért indította útjára az NKH a miniKRESZ-t, vagyis a három-nyolc évesek számára készülő rövid rajzfilmekből álló filmsorozatot, amelyek a tervek szerint ősztől kerülnek majd televíziók adásaiba és internetes aktivitás is kapcsolódik majd hozzájuk.

Valósághű autószimulátor

Az ünnepségen a szervezők elindítottak egy mintaprojektet is a kecskeméti Malom Centerben. A közúti közlekedésbiztonsági akcióprogram és az Élet úton kerékpáros programja, a Szuperbringa részeként hétszáz négyzetméteren gyerekeknek alakítottak ki egy kreszparkot, amihez a Mercedes-Benz is hozzáadta a stuttgarti Mobile Kids programját. Ez nem egyedülálló, de a bevásárlóközpont, mint helyszín mindenképpen újdonság. A kreszparkban a gyerekek rövid közlekedési ismeretekkel kapcsolatos képzést kapnak szakemberektől, amely során megtanulják a legfontosabb szabályokat, valamint felismerni a veszélyeket. A pályán valós közlekedési helyzetek, burkolati jelek és táblák, valamint az alapvető jelzések segítségével játszva ismerik meg a forgalomban való viselkedést – ismertette a részleteket Berta Tamás.

Érdekesség még a parkban egy gépkocsi-szimulátor. A rendszert úgy lehet elképzelni, mint a távoktatás, a valós oktatói jelenlét és a szimulációs képzés gyakorlati megvalósulása. Fontos megjegyezni, hogy ez egy kifejezetten oktatásra fejlesztett eszköz. Az, aki beleül, egy nagyon meghatározott struktúra szerint tud mozogni a jogosultságának megfelelően. Mindig csak előrefelé tud lépkedni, miután elvégezte a feladatokat.

Ezzel nem csak gyakorlatot tud szerezni, hanem olyan dolgokkal is megismerkedik, amelyek esetleg a humán oktatásnál kimaradnak, mert megeshet, hogy véletlenül átsiklanak felettük. A szimulátor esetében az összes információ megjelenik írott, hang és kép formában – erről az üzemeltető, a Vezetek Kft. ügyvezető igazgatója beszélt az ihónak. Szabó Attila úgy gondolja, bár a szimulátor sohasem fogja helyettesíteni a valós gyakorlást, de kiegészíteni, precízebbé és követhetőbbé tudja tenni azt. Éppen ezért megvan a helye a magyar gépjárművezető-képzési rendszerben. Példaként említette, hogy a stresszkezelésben nagy segítség lehet, de az üzemanyag- és az amortizációs költségek miatt is megéri. A tervek között szerepel a KTI-vel közösen egy kísérleti szimulációs központ kialakítása is. Itt különböző vizsgálatokat szeretnének végrehajtani tesztcsoportokon. Erről még folynak a tárgyalások.

Kabalák egymást közt

Schváb Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára nem tudott részt venni az eseményen, de levelében felhívta rá a figyelmet, hogy 14 százalékkal kevesebben estek közlekedési balesetek áldozatául a hazai utakon, mint egy évvel korábban. A hatósági forgalombiztonsági intézkedések, az ellenőrzések és a rendőrség prevenciós munkája mellett az Európai Unió által is kimagaslóként elismert eredményhez jelentősen hozzájárult a közlekedésre nevelés egy évvel ezelőtt meghirdetett Élet úton programja és annak széleskörű társadalmi támogatása – emelte ki a helyettes államtitkár.

A közlekedésbiztonsági hét keretében egyebek mellett Debrecenben motoros konferenciát, a Kiskörösi Közúti Szakgyűjtemény pedig gyereknapi nyílt napot tartanak. De sok más program is várja számos helyszínen az érdeklődőket, a Hungaroringtől kezdve, a Városligeten át a Közlekedési Múzeumig. Ezekről ide kattintva tájékozódhatnak az érdeklődők.

Kapcsolódó hírek