Jó hír a pilótaképzésben: nem kell mindenhez ATO!

iho/repülés   ·   2016.09.13. 11:15
cim2
Múlt héten az EASA kiadott egy Opiniont (jogszabály-alkotással kapcsolatos véleményt), ami a 1178/2011 EU-rendelet várható módosításait tartalmazza.

A JAR-FCL bevezetése óta (Magyarországon ez 2009-ben történt meg) csak regisztrált és elfogadott oktatószervezetek oktathatnak. A 32/2009 KHEM-rendelet szerint ezek a következők voltak:

  • az RF (Registered Facility),
  • az FTO (Flight Training Organization)
  • és a TRTO (Type Rating Training Organization).

A Part-FCL bevezetése óta minden szervezet ATO (Approved Training Organization) lett, megkülönböztetve persze a komplex és nem komplex ATO-kat.

Az EASA rengeteg visszajelzést kapott az iparágból, így a „GA Roadmap”-ben el is határozták a szabályok radikális egyszerűsítését. Az Egyesült Államokban ugye úgy megy, hogy vannak a FAR 141 szerinti iskolák, meg az úgynevezett „freelancer” oktatók, akik nem tartoznak egyetlen szervezethez sem. A rendszer pedig működik.

Európában nehezebb lenne teljesen eltörölni a hatósági felügyeletet a másféle jogszabályi berendezkedés miatt, így öt lehetőséget vettek számításba:

  • Nincs változás, maradnak az ATO-k. Egy ATO-engedélyt nehéz megszerezni, kell néhány főállású alkalmazott, kellenek kézikönyvek, mindent pontosan le kell bennük szabályozni, ez a struktúra például egy repülőklubnak nem megoldás.
  • Bevezetik a JAR-FCL-ben meglévő RF-hez hasonló RTO-t (Registered Training Organization).
  • Bevezetnek egy „könnyített” ATO-szabályozást (BTO, azaz Basic Training Organization), ami ugyanígy az adott állam légügyi hatóságának engedélyéhez köti a működést, de egyszerűbb szabályokkal. Ezzel ugyan kevesebb a követelmény, de a bürokrácia szintje nem csökken.
  • A nem-kereskedelmi szakszókhoz mindenféle szervezeti követelményt eltörölnek (mint Amerikában.) Ez nem biztos, hogy száz százalékig megoldható lenne, így maradt az utolsó lehetőség.
  • DTO (Declared Training Organization). Nem kellenek bonyolult kézikönyvek, csak egy elfogadott tematika az adott oktatásokra. A hatóságnak ezt kell elfogadnia. A szervezetnek (lényegében) csak egy formanyomtatványt kell kitöltenie, ahol megadja a szervezet adatait, meg a használni kívánt repülőgépek (szimulátorok) lajstromjelét.

Egy DTO-nál a következő kurzusokat lehet majd oktatni (amikor kihirdetik a rendeletet, és az illetékes hatóság is bevezeti):

  1. Merevszárnyú repülőgép: LAPL/PPL elmélet és gyakorlat, egymotoros dugattyús osztály (SEP) valamint segédmotoros vitorlázógépre szóló jogosítás (TMG). Pluszban éjszakai, műrepülő, vontató, és hegyvidéki jogosítások.
  2. Helikopter: LAPL/PPL elmélet és gyakorlat, egymotoros helikopterekre szóló típusjogosítás, maximum 5 üléses helikopterekre, valamint éjszakai jogosítás.
  3. Vitorla: LAPL/SPL elmélet és gyakorlat, TMG kiterjesztés, indítási módok kiterjesztése, műrepülő, vontató, felhőrepülés, vitorlaoktatói.
  4. Ballon: LAPL/BPL elmélet és gyakorlat, típus vagy osztályjogosítás kiterjesztése, kötött ballonokra kiterjesztés, éjszakai, oktatói. Ezen kívül ballon és vitorlázó vizsgáztatókra egységesítési tanfolyamok.

A jogszabálytervezet készen van, várhatóan 2018-ban kerül bele a 1178/2011 EU rendeletbe.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

MentésMentés

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.