Gazdára lelnek a MAX-ok, pörög az amerikai belföld
A rendelésből törölt gépekre igényt tartanak elsősorban hazai társaságok. Újabb lekötések: United, Alaska, Southwest. A nagy ellenálló: Kína...
A jelek szerint tíz-tizenöt példányon kívül vásárlókra talál az összes olyan 737 MAX keskenytörzsű, amit a típus letiltását követően egyes légitársaságok töröltek a maguk rendelési listáiról.
Mint ismert, amióta tavaly ősszel az FAA, majd később az európai hatóság is újra zöld utat nyitott a gépek repülése előtt, a Boeing hatalmas erőfeszítéseket tesz a 450 körüli elkészült, de leparkolt példány sorsának rendezésére, de száznál több rekedt úgymond „white tail” állományba.
Nos, friss hírek szerint ezeket a gépeket nagyrészt megveszik elsősorban amerikai légitársaságok, amelyek kihasználják az Egyesült Államok belföldi légiforgalmának vártnál gyorsabb felfutását. Vagyis beigazolódhatnak a tavaly még túl optimistának tartott vélemények, miszerint a járvány visszaszorulása és a MAX-ok „felszabadítása” különleges és kifejezetten jó évet hoz a Boeing számára.
Noha az interkontinentális hálózat feléledésére még várni kell, és az üzleti célú repülések sem közelítik a járvány előtti szintet, az Egyesült Államokban a belföldi járatok 84(!) százaléka teljes kihasználtsággal repül, az utasszámot a reptereken kétmillió körül mérték, ami a 2020 márciusi szint.
A piac erősödésének jele az újabb megrendelések bejelentése. A United már korábban közölte huszonöt új 737-es beszerzését, ezek egy része szintén a leparkolt állományból származik, esetükben a „white tail” nem teljesen igaz, a korábbi megrendelő színeit kell majd átfesteni az átadáshoz. De ugyanez a légitársaság meg nem erősített hírek szerint további 150 MAX vásárlását tervezi a 8-as sorozatból, további Airbus keskenytörzsűekkel, A321-esekkel együtt, az amerikai gép a 160-170 utassal dolgozó járatokra, az európai típus az ennél nagyobb utasszámot feltételező vonalakra kerülne. A másik nagy vevő, amely a leparkolt gépek közül válogathat majd, az Alaska Airlines lesz.
A legnagyobb diszkont, a Southwest, tisztán 737-esekből álló flottáját bővíti, a korábbi bejelentés szerint száz fixen megrendelt géppel, mostani hír szerint a további 155 opciós lekötésből jövőre 34-et léptet elő biztos rendeléssé, méghozzá a kisebb 7-es MAX-változatból.
Ami a Boeing számára továbbra is súlyos probléma: Kína, Oroszország és India, amely szuperállamok hatóságai továbbra sem engedélyezik a MAX repülését. Főképp a kínai piac zárlata okoz gondokat, de sokan úgy vélik, nem egyszerűen az amerikai-kínai viszonyok romlása az ok: amíg a saját keskenytörzsű, egyben nemzeti büszkeség tárgya, a C919-es nem áll forgalomba, addig nem várható, hogy Peking végre feloldja a tilalmat.
Miközben a kínai légiközlekedés jelentős részét a Boeing típusai bonyolítják, a politikai kapcsolatok romlásával párhuzamosan fagyasztották be a további üzleteket az amerikai gyártóval, amely 2017 óta nem kapott új rendelést Kínából, miközben a kontinensnyi ország belső légiforgalma ugyanúgy pezseg már, mint az amerikai.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!