Jók az öregek a háznál – a buszhelyzet egyre aggasztóbb
Veszprém és térsége az Ikarus-rajongóknak igazi paradicsom még napjainkban is. A C56-osok és egy E95-ös a mai napig fix fordákat járnak. Hétköznapokon Várpalota kettő megmaradt 280-asa közül egyik szintén vendég a királynők városában. Végül, de nem utolsósorban egy szóló 200-as is újra dolgozik Veszprémben közforgalomban három év után. Ezt a 263-ast Győrből hozták le még az év közepén kisegítésként.
De mégis mi vezetett ide? A 2020-as évek elején kijött az ukáz központilag: az idős buszokat le kell selejtezni. Cél, hogy alacsonyabb legyen a flotta átlagéletkora. Hamarosan újak fognak érkezni a leselejtezettek helyére.
A veszprémi volántelep (is) ennek igyekezett eleget tenni. Először azokat a buszokat állították le, amiknek lejárt a műszakijuk. Ám későbbiekben átestek a ló túloldalára. Olyan kocsikat is kivontak a közforgalomból, amiknek friss volt a műszakija vagy éppen nagyjavításon estek át.
Itt érdemes megemlíteni a KPY-096 rendszámú 256.42-es Ikarust. Hiába volt tökéletes állapotban, le kellett selejtezni, mert a legöregebbek közé tartozott. A KRU-290 rendszámú Ikarus C56.22-es a műszaki vizsgára való felkészüléskor kapott komplett váltógenerált, illetve vázcserén is átesett. Ezek után alig ment párszáz kilométert, mielőtt leállították volna. Az Ikarusok mellett a későbbi beszerzésű, ám még a huszadik évüket alig betöltött, a győri Credók selejtezése is megkezdődött hasonló okok miatt. A következő kocsik kisebb ráfordítással ismét részt tudnának venni a közforgalomban:
- HFF-772 (Ikarus C56.22),
- HFF-773 (Ikarus C56.22),
- HFF-774 (Ikarus C56.22),
- FJZ-840 (Credo EC11),
- JIL-562 (Credo EC11),
- HKF-292 (Ikarus E95.55).
Az utolsó áldozat az IAW-048 rendszámú E95.61-es Ikarus volt.
Az új buszok viszont csak nem érkeztek meg. Továbbá az alkatrészellátás is meglehetősen akadozik. Vannak buszok, amik emiatt több hétre esnek ki. Így a tavalyi év végén leállították központilag a selejtezési programot.
Idén kijött az új utasítás: minden buszt talpra kell állítani, ami kivitelezhető legfeljebb tíz millió forint ráfordítással. Ekkor már lehetett tudni, hogy új busz nemhogy idén, de jövőre, 2025-ben, se fog érkezni.
Jelenleg a következő Ikarusok tartoznak Veszprémhez: HCA-630 (C56.42), HSX-340 (C56.22), GZF-214 (263.11), IIG-983 (C56.32), IDZ-426 (C56.32), IDZ-427 (C56.32), HRR-872 (E95.10). Érdemes megjegyezni, hogy az IDZ-426 és IDZ-427, illetve a HRR-872 rendszámúaknak fix fordájuk van. Az IIG-983 és GZF-214 tartalékok. A HCA-630 kölcsönben van Zircen, míg a HSX-340 Várpalotán.
A fentiek fényében érdemes az Ikarus-rajongóknak Veszprém környékét „bevenni” és lefotózni a kocsikat, hisz kis szerencsével akár egy nap alatt megörökíthető az összes.
Nyitóképünkön: emelkedett hangulatban a 7323-as Veszprém–Csajág járat. A busz a 29-es számú vasútvonalon „mászik át”.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!