Jók az öregek a háznál – a buszhelyzet egyre aggasztóbb

Harmati Marcell   ·   2024.12.01. 20:05
00_csajag

Veszprém és térsége az Ikarus-rajongóknak igazi paradicsom még napjainkban is. A C56-osok és egy E95-ös a mai napig fix fordákat járnak. Hétköznapokon Várpalota kettő megmaradt 280-asa közül egyik szintén vendég a királynők városában. Végül, de nem utolsósorban egy szóló 200-as is újra dolgozik Veszprémben közforgalomban három év után. Ezt a 263-ast Győrből hozták le még az év közepén kisegítésként.

De mégis mi vezetett ide? A 2020-as évek elején kijött az ukáz központilag: az idős buszokat le kell selejtezni. Cél, hogy alacsonyabb legyen a flotta átlagéletkora. Hamarosan újak fognak érkezni a leselejtezettek helyére.

Amikor a Volvo kiesik, az Ikarus beesik

A veszprémi volántelep (is) ennek igyekezett eleget tenni. Először azokat a buszokat állították le, amiknek lejárt a műszakijuk. Ám későbbiekben átestek a ló túloldalára. Olyan kocsikat is kivontak a közforgalomból, amiknek friss volt a műszakija vagy éppen nagyjavításon estek át.

Egy csipetnyi Balaton. A Győrből érkezett 263-as a Fűzfőgyártelep–Balatonfüred járaton

Itt érdemes megemlíteni a KPY-096 rendszámú 256.42-es Ikarust. Hiába volt tökéletes állapotban, le kellett selejtezni, mert a legöregebbek közé tartozott. A KRU-290 rendszámú Ikarus C56.22-es a műszaki vizsgára való felkészüléskor kapott komplett váltógenerált, illetve vázcserén is átesett. Ezek után alig ment párszáz kilométert, mielőtt leállították volna. Az Ikarusok mellett a későbbi beszerzésű, ám még a huszadik évüket alig betöltött, a győri Credók selejtezése is megkezdődött hasonló okok miatt. A következő kocsik kisebb ráfordítással ismét részt tudnának venni a közforgalomban:

„Ekenyél-pótló”: egy Credo Econell meghibásodott, így az IIG-983-as jött a helyére

  • HFF-772 (Ikarus C56.22),
  • HFF-773 (Ikarus C56.22),
  • HFF-774 (Ikarus C56.22),
  • FJZ-840 (Credo EC11),
  • JIL-562 (Credo EC11),
  • HKF-292 (Ikarus E95.55).

Az utolsó áldozat az IAW-048 rendszámú E95.61-es Ikarus volt.

Amikor az Ikarus pótol Ikarust. A kora délutáni Veszprém–Csajág viszonylatot hétköznap az IDZ-426 járja. Ám pár napra javítás miatt kiesett, így egy igazi klasszikus, a 263-as pótolta. A képen Balatonfőkajár központjában levő megállóba fordul be

Az új buszok viszont csak nem érkeztek meg. Továbbá az alkatrészellátás is meglehetősen akadozik. Vannak buszok, amik emiatt több hétre esnek ki. Így a tavalyi év végén leállították központilag a selejtezési programot.

Idén kijött az új utasítás: minden buszt talpra kell állítani, ami kivitelezhető legfeljebb tíz millió forint ráfordítással. Ekkor már lehetett tudni, hogy új busz nemhogy idén, de jövőre, 2025-ben, se fog érkezni.

Rögtönzött retró pillanat Várpalota határában. A GMY-382-es rendszámú 280.40-es Pétfürdőre iparkodik, míg a hófehér HSX-340 pedig Várpalota buszpályaudvarára. Mellettük a 906-os Bakony Intercity robog Szombathely felé élén a 1078-as Szilivel

Jelenleg a következő Ikarusok tartoznak Veszprémhez: HCA-630 (C56.42), HSX-340 (C56.22), GZF-214 (263.11), IIG-983 (C56.32), IDZ-426 (C56.32), IDZ-427 (C56.32), HRR-872 (E95.10). Érdemes megjegyezni, hogy az IDZ-426 és IDZ-427, illetve a HRR-872 rendszámúaknak fix fordájuk van. Az IIG-983 és GZF-214 tartalékok. A HCA-630 kölcsönben van Zircen, míg a HSX-340 Várpalotán.

A Veszprém–Siófok-járatot teljesítő 263-as Ikarus fordul ki a 30-as vasútvonal alatt húzódó „alagútból” Balatonaliga vasútállomása szomszédságában

A fentiek fényében érdemes az Ikarus-rajongóknak Veszprém környékét „bevenni” és lefotózni a kocsikat, hisz kis szerencsével akár egy nap alatt megörökíthető az összes.

Az egyik fix fordás C56-os a csajági átjáró után

A téma házhoz jön... A november végi havazás a Balaton térségét is elérte. Riporterünk az otthonának erkélyéről örökítette meg a mérsékelten havas környezetben Csajág felé tartó C56-ost

A lenyugvó napnak is van ereje. Az utolsó napsugarak még dobnak egy csókot az IDZ-426-ost pótló GZF-214-esre. A háttérben Balatonfőkajár református temploma magasodik

Ikarusok jönnek, mennek. Az E95-ös indul Balatonalmádiba, míg a 263-as a telephelyről tért vissza, hogy az IDZ-426 átmeneti helyetteseként induljon utasaival Csajágra

Ütközés előtt. Várpalota Ikarusai gyakran teszik tiszteletüket a királynék városában. Fix fordájuk van ide. Hol a LOC-730, hol a GMY-382 vetődik erre. A képen a busz Hajmáskéren át Ösküre indul. Nem sokkal a kép elkészülte után balesetezett. Egy Suzuki Ignis mérte el a féktávot, és hajtott bele. A busz az incidens óta újra dolgozik

Stílus. GZF-214 indul Csajágra lelkes sofőrjével

Ugyanaz a járat pár faluval odébb. Autóval kényelmesen követhető a menet

Irány vissza Veszprém!

Nyitóképünkön: emelkedett hangulatban a 7323-as Veszprém–Csajág járat. A busz a 29-es számú vasútvonalon „mászik át”.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek