Régi-új helikoptereink: egy népszerű és megbízható típus

MTI   ·   2011.08.18. 11:00
mi8cr

Augusztus végén érkezik Magyarországra az a két Mi-8-as szállítóhelikopter, amelyet a finn védelmi tárca adományozott térítésmentesen a honvédségnek – közölte a Honvédelmi Minisztérium.

A helikoptereket az üzembeállításuk után az afganisztáni missziós szerepvállalásra felkészülő Légi Tanácsadó Csoport hazai kiképzésére használjuk majd – hangzik a közlemény.

Nem a leggyorsabb, de dinamikus és megbízható

A gépeket a nemzetközi SALIS program (Stratégiai Légiszállítás Ideiglenes Megoldása) keretében AN-124 típusú teherszállító repülőgéppel szállítják Magyarországra várhatóan 2011. augusztus 25-én. A helikopterek üzembeállítására, a berendezések visszaépítésére Szolnokon kerülhet majd sor.

Az üzembeállítást követően a Magyar Honvédség modernizált Mi-8-as szállítóhelikoptereit sajtónap keretében fogjuk bemutatni a nyilvánosságnak, előreláthatólag szeptemberben – írja közleményében a Honvédelmi Minisztérium.

Speciális egységek kihelyezésére is alkalmas, de ha kell, saját fedélzeti fegyvereivel támad

A Mi-8 „Hip” széles körben elterjedt változatos képességeinek, valamint szerény műszerezettsége miatti olcsóságának köszönhetően. Főleg szállítóhelikopterként alkalmazzák, de emellett elláthat felderítő, tüzérségi megfigyelő, mentő és támadó feladatokat is. Hegyvidéken a helikopter a legkézenfekvőbb szállítóeszköz. A Hip akár négy tonnát is elbír külső függesztésű teherként: nem ritka látvány a dzsipet vagy kisebb löveget cipelő helikopter.

Magyarországon legutóbb a nagy árvizek idején láthatták sokan munka közben a gépeket, amint a Mi-8-asok homokzsákokat, egyéb anyagokat szállítottak egyenesen a gátakra, a védekezés első vonalába.

A Mi-8-as két hajtóművével akkor is a levegőben maradhat, ha az egyik hajtómű leáll.  Támadó vagy deszantküldetésben fegyveresen is beavatkozhat a harcba. Ehhez (a Hip E változatnál) az orrba szerelt, forgatható gépágyút, illetve a szárnycsonkokra függesztett bombákat, gépágyúkonténereket, nem irányított rakétákat eregető tubusokat, valamint páncéltörő rakétákat használhat. Utóbbiak régi, kábelvezérlésű AT-2 és AT-3 típusok. Ezeken felül a katonák saját fegyvereikkel is lövöldözhetnek az ablakokon kifelé, bár ez repülés közben nem túl hatékony megoldás.

Egy példány lengyel szolgálatban: a világon mindenütt használják, forró éghajlaton és hegyvidékeken is

A helikopternek egy 150 kilogramm terhelhetőségű csörlője van, amely biztosítja a teher és az emberek függésből történő ki- és berakását leszállásra alkalmatlan területek felett. A helikopter csapat- és teherszállító változata (Mi-8T) 24 fegyveres katona szállítására alkalmas.

Bár nem a leggazdaságosabb üzemeltetni, a polgári repülésben is elterjedt típus

A helikoptert a múlt század 60-as évei elején alkották meg az akkori szovjet hadműveleti igényeknek megfelelően. Az évtizedek során számos módosításon, fejlesztésen ment át, amely alapvetően a helikopter hajtóművét és erőátviteli rendszereit, fegyverzetét érintette. A 80-as években a Szovjetunió Afganisztánban szerzett tapasztalatai alapján jelent meg a Mi–8 MT, amelynek exportváltozata a Mi–17 típusjelzést kapta. Kategóriájában a Mi–8/17 helikopterek jól sikerült és elismert konstrukciók, a világ számos országában alkalmazásban állnak.

Egy a kép elkészülte óta már szolgálatból kivont finn Mi-8-as – lehet, hogy épp a mi jövendő gépeink egyike?

A szolnoki légibázis weboldala szerint Finnország honvédsége és határőrsége 1973 óta üzemeltette tíz Mi-8 típusú helikopterét egészen 2011-es kivonásukig. Ez idő alatt összesen 40600 repült órát teljesítettek mindössze egyetlen komolyabb balesettel, 1982-ben a határőrség egyik helikopterének kényszerleszállást kellett végrehajtania.

Katonai és civil célokra különféle típusváltozataiból több mint hétezer példányt gyártottak. Az MHSZ idejében alig akadt olyan magyar ejtőernyős, aki ne ugrott volna a „minyóból”.

Kapcsolódó hírek