Kanadai Airbusok: indul a közös cég a Bombardier-vel
A korábban jelzett menetrend szerint július elsejével megalakult az Airbus és a Bombardier közös vállalata, ami azt jelenti, hogy a kanadaiak igen modern, jólsikerült típuspárja, a CS100 és a CS300 bekerült az európai gyártó keskenytörzsű típusainak sorába.
Amint erről akkor beszámoltunk, a közös cég gondolata akkor bukkant elő, amikor a Bombardier-t komolyan fenyegette, hogy a Boeing kifogásai nyomán, miszerint a kanadai gyártó illegális állami támogatásban részesült, az amerikai piacon súlyos büntetővámok terheltek volna minden egyes gépet, amit az USA légitársaságai vásárolnának.
Az Airbus ekkor sietett Montreal segítségére, ugyanis a közös cég égisze alatt a CSeries (egyelőre veszteséges) gyártási programja az alabamai Mobile-ban működő Airbus-összeszerelőbe kerülhet át, és az USA földjén készülő repülőgépekre az USA vásárlók számára már nem lehet vámot kiszabni. A WTO aztán végül úgy döntött, a Bombardier mégiscsak szabályosan kapta a pénzt Ontario államtól a fejlesztési program megsegítésére, de az Airbus és a kanadai fél ennek ellenére úgy döntött, hogy létrejön a beharangozott együttműködés.
Lássuk a kölcsönös előnyöket. A Bombardier erősen küszködik jelenleg is a regionális utasszállító gyártásának felfuttatásával, az Airbus mind a Mobile-ban tervezett új összeszerelő sorral, mind a maga igen komoly gyártási – technológiai és szervezési – tapasztalataival segíthet a CSeriesek ütemesebb átadásában. Igaz, azon nem tud sokat változtatni, ami a saját kibocsájtását is akadályozza, a hajtóműveket készítő Pratt & Whitney technikai problémáin.
Az Airbus a 100-150 személyes utasszállítók kategóriájában egy, a saját nagyobb egyfolyosós gépeihez, az A320ceo/neo sorozathoz képest is modernebb technológiát képviselő típusokat ajánlhat, a felhasznált kompozitok révén könnyebb gépet, az alapos aerodinamikai kiképzés is sokat segít a gazdaságos üzemeltetésben, ráadásul a gépek jóval kevesebb káros anyagot bocsájtanak ki, jóval halkabbak, mint akár az A320-a gépcsalád tagjai.
Mindez komoly előny lehet, ha egy légitársaság több szegmensben akarja bővíteni a flottáját. Miközben a kanadaiak mindig is kínlódtak azzal, hogy a CSeries piaci jelenlétét marketingben megerősítsék, ehhez az Airbusnak kész és kiterjedt rendszere van. Ugyancsak sokat jelent majd az a háttérhálózat, ami az európai gyártmányok üzemeltetését támogatja.
A CSeries gépcsalád máris megjelent az Airbus portálján, mint a portfolió része. Érdekes fejlemény, hogy a nagy amerikai ellenfél is hasonló együttműködésben gondolkodik a regionális kategória jelenlegi piacvezetőjével, de a Boeing-Embraer közös vállalkozás beindítása még várat magára, hírek szerint az üzlet kapcsán Brazíliában magas szinten is tapasztalható, elsősorban politikával, a nemzeti büszkeséggel összefüggő ellenállás miatt.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!