Kéttörzsű repülőgépet tervezett az Airbus
Az Airbus és a Boeing tömegesen gyártja a megszokott formatervezésű repülőgépeket, ahol a csőszerű géptörzsön találhatók a szárnyak, amelyek alatt ott lapulnak a hajtóművek, de a cégek képviselői nem zárkóznak el a formabontó megoldások elől sem. A most előkerült, 2008-ban bejegyzett szabadalmaik legalábbis erről tanúskodnak: a 8157204-es számú védjegyük egy nagy teljesítményű, kéttörzsű repülőgépet ábrázol, amelyen előremerednek a szárnyak, a meghajtásról pedig egy gázturbinás hajtómű gondoskodik – írja az Index.
Az Airbus dokumentumai szerint az új koncepció elsődleges célja, hogy kiküszöbölje a korai gázturbinás gépek tervezési korlátait. A Boeing már 1979-ben bejegyzett egy ehhez hasonló szabadalmat; arra tandemszárnyú repülőgépként (tandem wing airplane) hivatkoztak a dokumentumban.
Az ikertörzsű kialakítás fő előnye, hogy csökkenti a szárnyfelület-hajlító nyomatékot repülés közben, és nagyobb gépek esetén csökkenti a szerkezeti tömeget is. A gázturbinás hajtóművel az Airbus újraértelmezi a nyitott rotorok fogalmát, mindenesetre ez a megoldás jelentősen csökkentheti az üzemanyag-fogyasztást, legalábbis a hagyományos propellerekhez képest.
A kéttörzsű repülőgép ötlete nem egyedülálló, hasonló megoldással már a németek is kísérleteztek a második világháború idején. A Heinkel He.111Z kísérleti repülőgép nevében a Z betű a Zwillingre utalt, ami az iker németül. A gépből 1941-re készült el két prototípus, három hónappal később, 1942-ben pedig már rendszerbe is állították őket. Bár csupán egytucatnyi gép készült, nem jegyeztek fel velük kapcsolatos baleseteket. Az elkészült He.111Z repülőkből nyolc bevetés közben vagy bombázás során semmisült meg, a négy megmaradt gépet pedig a vereség után semmisítették meg.