Kisdízelek magyar terepasztalon – az M31-es

Jermann Kálmán   ·   2016.01.05. 08:45
00kicsi

Mára már csak néhány iparvasúton és esetleg a Vasúttörténeti Parkban dolgozik a vén M31-es – pedig egykoron a mellékvonalak mindenesei voltak, a fűtőházakban komoly feladatokat végeztek, és mindenféle vonatrendezési szolgálatban serénykedtek. Már persze az után, hogy a tervasztalról rögtön a kész mozdonyba tett 12 hengeres új motorral és egyéb gyermekbetegségeivel megküzdöttek. Az egyiptomi exportpéldányok sem öregbítették a gyár hírnevét, mégis, nagy kor adatott meg a túlélőknek: az elsők 1957-ben, az utolsók 1972-ben készültek.

Modellben – mint az összes hasonló, (szinte) kizárólag Magyarországon használt nem fővonali gépet – legfeljebb egyedi darabokat, minimális szériát előállítók készítik, még inkább készítették. A Deákmodell rézmaratással állította elő a Zetort – örökségét ismereteink szerint nem vette át senki. Főszereplőnk – az előbb említetthez képest igen költséghatékony – műanyagból való, Kovács Csaba révén (terepasztala és más általa előállított modellek a fotóalbumában láthatók). Eredetileg egy nem túl üzembiztos Lima alváz volt alatta. A motorhoz fogaskerekeken kapcsolódó középső tengelyről a csatlórudak adták át az erőt a külső kerékpároknak – de sajnos az olasz precízség ennek megvalósításához nem volt elegendő. Így a más átalakításokkal már bizonyított Tóth Györgyhöz került a mozdony, hogy megoldást találjon a gondra. Végül is egy teljesen új hajtás készült, rézből, minden tengelyre hatva. A hevenyészett csatlórúd (nincs kulissza, mint az eredetin) így csak dísz. De jobb is így, legalább működik.

(a szerző felvétele)

Az átépítés után a sok fémet tartalmazó, műszakilag kimunkált modell csendes és nagy vonóerejű mozdony lett. Ennek megfelelő munkát kap ezen az asztalon: most éppen az amúgy is aktuális ágyazatszórás* kellékeit, a kővel rakott önürítős kocsikat viszi ki a pályafelújítás helyszínére, valamint a többi pályás vagont mozgatja. A részfeladatok végzése között feltűnik az Uzsáról követ hozó, az M61 019-es vontatta nehéz tehervonat; ezzel együtt egy változatos, valós élethelyzetet másol a film.

*Ezt a művelet nem ajánljuk napi rutinként bevezetni. Hiába képesek ezek a Fleischmann kocsik elszórni a „bagikövet”, nem úgy teszik, ahogy a terepasztal-építő szeretné. Itt azért játszottuk el, mert a Noch szivacsos ágyazatot egyébként is ildomos volt további kövezettel feldobni – vagyis nem kellett utána visszaszedni, csak elegyengetni a széthintett bazaltot.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Kiemelt ajánlatok

Knorr-Bremse fékrendszerek a világ körül – 5. rész: Kötöttpályán Magyarországon I.

iho/vasút   ·   2022.05.14. 09:00

Sorozatunkban előző részeiben azt mutattuk be, hogy a Knorr-Bremse Budapest piacvezető vasúti fékgyártó vállalatként a világ mely távoli országaiba szállít fékrendszereket vonatok, metrók és villamosok számára. Képzeletben jártunk Afrikában, Ázsiában és a távoli Ausztráliában is. Számunkra a legérdekesebbek mégis azok a szerelvények, amelyekkel itthon találkozhatunk nap mint nap, amelyekben Budapesten tervezett és gyártott fékberendezések, fékvezérlő rendszerek és levegőellátó egységek gondoskodnak a biztonságos fékezésről.