Kistarcsáról kiscrafterek

Szilágyi Károly   ·   2012.07.30. 18:40
400

A finn Profile nyerte az Országos Mentőszolgálat B kategóriás (vagyis kisméretű szállítóautókra kiírt) tenderét. Így a hétfőn bemutatott 23 után újabb 60 darabot gyárthat a finn cég kistarcsai üzemében. A finnek ugyanis nem csak eladni akarták a portékájukat, de egy kisebb üzemet is felépítettek. Amikor megnyerték a második beszerzést is, akkor pedig a magyarországi üzem bővítéséről is döntöttek, így a közép-európai és a közel-keleti piacot a magyar üzemből fogják ellátni. A gyárban 35 járműipari szakmunkás kapott állást, a hazai járműgyártás helyzetére jellemző, hogy közülük huszan korábban munkanélküliek voltak. A finnek által tervezett betegtérbe 70 százalékban hazai beszállítóktól származó alkatrészeket építenek be. A Profile csúcsmodelljét vasárnapi cikkünkben mutattuk be.

A 2011 év végén aláírt szerződés aláírása után a Profile az OMSZ igényei szerint tervezett egy teljesen új betegteret a Volkswagen Crafter alapjárműbe. A két prototípus még Finnországban készült, de a szériadarabok már Magyarországon készültek.

Hiace és Crafter egymás mellett - képgalériánkban a betegteret is összehasonlítjuk

A "kiscrafterek" az OMSZ igényeinek megfelelően befér a régi mentőállomások garázsaiba is - ezeket évtizedekkel ezelőtt még a lengyel Nysa típus méreteinek megfelelően építették. Így ezek az autók sem nagyok, azonban az alapvető betegellátási feladatokra megfelelőnek tűnnek. A jármű befoglaló méretei ugyan így is nagyobbak, mint a Mentőszolgálatnál nagy számban megtalálható Toyota Hiace méretei, belső tere azonban csalóka: a lapunk által megkérdezett mentődolgozók egy része szerint szűk, ez azonban viszonylagos: míg a Toyotákban széltében valóban sok hely van, addig a Crafterekben a betegtér egy részét fiókok és szekrények foglalják el, ahol az ellátáshoz szükséges eszközöket lehet biztonságoan tárolni. Ezeket az eszközöket a Toyotákban is el kell valahova tenni, így a hasznos tér semmivel sem nagyobb a japán autókban. A Crafterek másik előnye, hogy a legtöbb ember akár fel is tud állni a betegtérben, a tetőszellőzőnél 190 centis emberek is fel tudnak állni.

A betegtér az összes Profile típusú autóban hasonló: a legtöbb alkatrész nagydarab műanyagból van, így ugyan a mechanikai sérülések javítása költségesebb, de a hézagok és csavarok elhagyásával sokkal egyszerűbb takarítani őket. A legtöbb tárolórekesz ajtaja alul van rögzítve, így azok lefelé nyílnak, mint a repülőgépeken - így a kinyíló ajtók mögül nem esnek ki a szekrényben tárolt eszközök. A padló is hézagmentes, csúszásgátlós műanyag, így ezt a részt akár slaggal is lehet takarítani, ha éppen arra van szükség. Az ápoló székéből pedig egyszerre lehet elérni a fekvő beteget, a felső tárolórekeszeket, illetve előtte vannak elhelyezve a beteg monitorozásához szükséges eszközök is. Ha viszont az ellátás úgy kívánja, a széket fel lehet hajtani, így jobban hozzá lehet férni a beteghez.

A 23 darab mentőkocsi az országban egyenletesen elosztva teljesít majd szolgálatot, ezek egy része már korábban kikerült az állomásokra. A Profile magyarországi fióktelepe 2013-tól évi 300 darab mentőjárműfelépítmény-gyártó üzemként működik majd.

Kapcsolódó hírek