Klasszikus Nagydácsia Záhonyban
Néhány évvel ezelőtt, amikor megérkeztek az első hírek a kiadáscsökkentések okán tervezett jelentős mozdonyleállításokról, szinte elképzelhetetlen volt, hogy hagyományos Nagydácsia rendszeres személyvonati munkát kaphasson. A gazdasági válság begyűrűzésével a tervezetből valóság lett: a Trakció további M47-esek remotorizációját rendelte meg, a maradék classic Dácsia pedig letétbe vagy a vágósorra került. A három dombóvári remot Púpos a 2009-es év végétől Záhonyban folytatja a munkát, ezzel a sorozat ottani classic egyedeit is sorra leállították.
Záhony mindig is "sziget" volt. Aki az ország „remotorizált” szegleteiből az igazi klasszikus fotótémákra vágyott, ide látogatott el fényképezni. Ma már hosszú, többségében M40-eseket tartalmazó mozdonysor, egy "kisebb Sátoraljaújhely" húzódik a fűtőház mögött, s ha belegondolunk: a jeles sorozatból Záhonyban már csak egyetlen példány üzemel a hagyományosok közül. Talán ezért is mondható nagy jelentőségű eseménynek, hogy a Trakció három állományban lévő classic Nagydácsiája közül az egyetlen működőképes gép az eddigi Csörgő kiváltására a Záhony–Csap kishatárforgalmi személyvonatok továbbítását kapta feladatul. Az M47 2023-as korábbi dombóvári „B” jelű vizsgája után nem dolgozott napi rendszerességgel, így üde és méltóságteljes megjelenése kiváló fotótémát kínál.