Koszovó felett nyitott az ég, irányítás Budapestről

Márványi Péter   ·   2014.06.12. 18:00
cim_kosz

Szimbólumokban nem volt hiány. Egy leleplezett emléktábla, egy fa ültetése,, amely Koszovóban honos, és a kedvenc pillanatom: a zászlók (EU, Magyarország, NATO, Eurocontrol) felvonásakor harsonaszó keveredett egy felszálló gép öblös hajtóműhangjával a Koszovó Park avatásakor a HungaroControl új irányító központjában. A parkavatás pedig tulajdonképp egyszersmind ennek a rendkívüli tevékenységnek is az ünnepe volt.

A légtér nyitott, a zászlók a magasban, harsona és hajtómű-dörej

A balkáni ország feletti magaslégtér megnyitása a magyar irányítók felügyeletével már áprilisban megtörtént, de érdemes volt külön megünnepelni: ahogy Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója is utalt rá, ritkán esik szó az irányítók munkájáról, de ez a kivételes nap megérdemli a nyilvánosságot.

Hende Csaba beszél, mögötte Szepessy Kornél, Schváb Zoltán, Joe Sultana és Seszták Miklós

Mint azt a külföldi résztvevők is hangsúlyozták: az országhatárokon átnyúló  légiforgalmi irányító szolgáltatáshoz, a 700 kilométeres távolságból végzett munkához „különleges és innovatív megoldások” egész sora kellett, nomeg az, hogy a HC szakemberei relatíve rövid idő alatt felkészülhessenek erre a feladatra. Nyilván ezért is mondta Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter, aki az első beszédet tartotta, hogy a NATO-megbízatás teljesítése a diplomáciai siker mellett komoly szakmai, technológiai teljesítmény. A tárcavezető azt is kiemelte, hogy a projekt megmutatta: az állam lehet jó gazda, állami tulajdonú cégek is működhetnek világszínvonalon, magas nemzetközi elismerés mellett.

Emléktábla avatás...

Hende Csaba honvédelmi miniszter emlékeztetett a magyarok részvételére a koszovói béketeremtésben és fenntartásban, a biztonság nem lehet csak egy nemzet ügye, hanem közös ügy, tette hozzá, Magyarországra a béke és a biztonság ügyében mindenki számíthat. A NATO részéről Patrick Auroy főtitkár-helyettes „professzionális és megbízható partnerek” együttműködésének eredményeként méltatta a koszovói légtér megnyitását 15 év elzártság után, hangsúlyozva: a légterek nem érnek véget a nemzeti határoknál.

...és faültetés NATO-résztvétellel

Joe Sultana, az Eurocontrol légiforgalmi hálózati igazgatója méltatta azt a bátorságot, ami ahhoz kellett, hogy Magyarország és a HungaroControl szembenézzen a kihívással. Nem repülhetünk gazdaságosan, ha egy légtér nem nyitott, mondta, és jelezte annak igényét, hogy jobbá tegyék Európát a repülés számára. Az, hogy lehetséges bárhonnan irányítani, Sultana szerint igen fontos fejlemény a jövőre nézve is, utalva nyilván az Egységes Európai Égbolt programjára. Az ICAO, az ENSZ szakosított repülési szervezete képviseletében George Firican európai regionális igazgató-helyettes azut is megemlítette,hogy sok politikai és technikai akadályt kellett leküzdeni a légtérnyitáshoz.

A hallgatóság első sorában a Nemzeti Közlekedési Hatóság emberei, jobbról az első egyenruhában Győri Gyula elnök

A légitársaságok szövetsége, a IATA nevében Anca Apahidean kelet-európai régióért felelős igazgató hangsúlyozta annak fontosságát, hogy a járatok hatékonyabban tervezhetők, a légtér rugalmasabban használható, csökken a forgalom mesterséges korlátozása. Szívesen látnánk, ha a világ más részein is elérhetőbbé válnának a magas légterek, és arra bátorítjuk az államokat és a légiforgalmi szolgáltatókat, hogy kövessék a NATO és a HungaroControl példáját, mondta.

Az emléktáblán ott vannak a Koszovó feletti légi útvonalak

Schváb Zoltán, mint államtitkár, és mint a HungaroControl felügyelőbizottsági elnöke méltatta a sikert, kiemelve, hogy a HC a térség egyik legdinamikusabban fejlődő szolgáltatója, kiemelte a műszaki háttér és a szakembergárda jelentőségét a projektben.

A házigazda Szepessy Kornél

Végül Szepessy Kornél HC-vezér kézzelfoghatóvá tette a határokon átívelő szoláltatás előnyeit: az évi 180 ezer átrepülés azt jelenti, hogy a megnyílt légtér révén a járatok által berepült európai légi útvonalak hossza évente 685 ezer kilométerrel csökken, a megtakarítás 24 ezer tonna üzemanyag illetve 18 millió euró, és ami nem mindegy: 75 ezer tonnával kevesebb lesz a széndioxid kibocsájtás is. A projekt bizonyítja azt is, hogy egy kisebb méretű, de technológiai újításokban aktív léginavigációs szolgáltató éppolyan értékes és hatékony partner lehet, mint nagyobb társai.

A munkateremben

A faültetés és emléktábla-leleplezés után az avatók felmehettek a munkaterembe, ahol közelről is megnézhették azokat a munkahelyeket, ahonnan a koszovói magaslégtér forgalmát irányítják a magyar szakemberek. Az iho/repülés pedig ígéretet kapott arra, hogy a projekt szakmai érdekességeiről hamarosan nagyobb interjú révén számolhat be.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

ITA helyett megint Alitalia?

iho/repülés   ·   2022.01.24. 09:00

Az arculatot a cég tavaly megvette, de az Unió az állami beavatkozást ahhoz kötötte, hogy az új cég ne legyen a régi... Tárgyalások a Lufthansa csoporttal a légitársaság negyven százalékáról.