L–159-esek Iraknak?

iho/repülés   ·   2012.01.25. 08:30
nyito

Ezt maga Alexandr Vondra cseh védelmi miniszter közölte. A cseh tárcavezető iraki kollégájával, Saadun al-Dulaimi védelmi miniszterrel tanácskozott Prágában január 23-án. A találkozón szóba került az esetleges vadászgépeladás is. Csehország jelenleg 36, szubszonikus sebességű L–159A ALCA könnyű vadászbombázót tárol, melyekre a Cseh Légierőnek már nem volt szüksége. A gépek egy része a kötelező gyári berepülés óta nem is repült, gyakorlatilag „nullkilométeresek”.

L–159 ALCA: kicsi, de csípős könnyű vadászbombázó <br>(fotó: Aero Vodochody)

Irak a lehető leghamarabb szeretne vadászbombázó repülőgépekhez jutni, melyekkel a leendő Lockheed Martin F–16C/D Falconok és a felfegyverzett Cessna C–208B Caravanok közötti űrt töltené be. A gépekkel egyrészt kiképzési, másrészt könnyű támogató feladatokat hajtanának végre. Erre az L–159A ALCA kiválóan alkalmas, hiszen prototípusként létezik L–159B jellel kétüléses változata is, illetve a Cseh Légierő kiképzési feladatokra L–159T1 jelzéssel kétülésessé épített vissza négy L–159A-t is.

A Cseh Légierő igényeinek megfelelően átépített L–159T1 <br>(fotó: Aero Vodochody)

„A tárgyalások igen élénkek voltak és többtucatnyi gépről volt szó”, tette hozzá Alexandr Vondra. Saadun al-Dulaimi kijelentette, a cseh repülőgépek „valóban nagyon érdeklik Irakot”. A saját lábára álló ország szeretné a lehető leghamarabb lebonyolítani az üzletet. Csehország a már legyártott gépek mellett új építésű L–159-eseket is felkínált Iraknak, melyet az Aero Vodochody építene meg a megrendelő által kért változatban és kialakításban. Az ALCA ugyanakkor nincs egyedül: a brit BAE Systems Hawk és a dél-koreai KAI TA–50 Golden Eagle is versenyben van az iraki megrendelésért. Igaz, az iraki ALCA-üzletről már nem először reppentek fel hírek. Irak az előző Albatros-generációból két változatot is használt: a kiképző L–39C-t és a könnyű támadógépként is használható L–39ZO-t.

Kapcsolódó hírek