Landolás a tengerben: szélnyírás lehetett az ok?
Nem fogyasztott sem kábítószert, sem alkoholt annak az utasszállító repülőgépnek a kapitánya és másodpilótája, amelyik szombaton az indonéziai Bali szigetén, a denpasari nemzetközi repülőtér közelében balesetet szenvedett.
A távirati iroda az eseményről szóló első híreknek megfelelően túlfutásról ír, azonban amint az iho/repülés beszámolt róla, később kiderült, és az eddigi vizsgálatok is azt támasztják alá, hogy végső megközelítés közben zuhant még a pálya elérése előtt a gép a tengerbe.
Bambang Ervan, a közlekedési minisztérium szóvivője a vizeletvizsgálat eredményét ismertette, de hozzátette, hogy még várják a hajmintán végzett drogteszt eredményét. A Lion Air fapados légitársaság gépén utazó 101 utast és a hétfőnyi személyzetet sikerült kimenteni az összetört gépből, néhányan azonban könnyebben megsérültek. A balesetet szenvedett repülő a tengerben állt meg, közel a parthoz.
Az ügyet ismerő egyik illetékes szerint a kapitány azt mondta, úgy érezte, hogy „lehúzza” a szél, és azon küszködött, hogy visszanyerje az ellenőrzést a gép fölött. A repülőtéri hatóságok azt közölték, hogy a baleset idején az időjárás és a látótávolság „jó” volt, de a leszállópálya felett vastag felhők voltak.
Mint arról az iho/repülés is beszámolt, a baleset idején gyorsan változó irányú, 110 és 270 fok között váltakozó szél volt a reptéren és környékén, a kapitány vallomásával együtt ez az úgynevezett szélnyírás jelenségét valószínűsíti, amikor a váratlanul hátszélbe forduló légáramlás miatt a felhajtóerő radikálisan csökken a szárnyon.
Az országos közlekedésbiztonsági bizottság megkezdte a vizsgálatot, de annak eredményei csak két-három hónap múlva várhatók – közölte a minisztériumi szóvivő. Elmondta még, hogy a búvároknak nehézséget okoz a pilótafülke hangrögzítőjének felszínre hozása a víz alól, és nehéz feladat a súlyos gép sekélyebb vízbe vontatása is.