Lanovkákat Budára!
A főváros budai oldalának közösségi közlekedését nem lehet egyszerűen megoldani – ez a tény a földrajzi adottságokon alapul. A hegyvidéken jórészt csak a sugaras irányban a Duna felé lefutó völgyekben alakulhattak ki komolyabb főútvonalak, a város és az agglomeráció egyre sűrűbb beépülésével a forgalom egyre nehezebben kezelhető.
Vitézy Dávid volt BKK-vezérigazgató Facebook-posztjában egy francia fejlesztésre hivatkozva indította el az ötletbörzét: vajon közforgalmú (azaz nem a jelenlegi zugligeti Libegőhöz hasonlóan a kirándulóforgalmat szolgáló) kötélpályákra hol lenne igény Budapesten? A vs.hu cikkében kapva kapott a Szépvölgyi út felszíni forgalmát kiváltó ötleten, lévén a Kolosy tér és környéke több szempontból is szűk keresztmetszetnek bizonyul.
A Dunával párhuzamos, észak–déli irányú közlekedést a HÉV-en kívül a Budai fonódó villamoshálózat jórészt megkönnyítette, ám – mivel a Szépvölgyi út torkolatával szemben a Margit-sziget és zöldfelülete terül el – a harántirányú, gyűrűs közlekedés a felszínen elképzelhetetlen. Az M5 projekt, azaz a szentendrei és a csepeli/ráckevei HÉV-vonalak összekötése egy margitszigeti állomással oldott volna valamennyit a helyzeten, a tervek azonban úgy tűnik, a fiókban landoltak, a budapesti olimpia fejlesztési tervei nem számolnak ezzel az összeköttetéssel (kérdés, ha Magyarország nem nyer a pályázaton, hogyan változnak a tervek – a szerk.).
A városi kötélpályák létesítése nem új keletű ötlet Budapesten. Főként turisztikai céllal ugyan, de a Gellért-hegyre felvezető (esetleg a Várheggyel összekötő) libegő építése többször is felmerült, de a hetvenes években – a zugligeti vonal megépítése és sikere utáni lelkesedéstől fűtve) kötélpályákat terveztek a Vörösvári úttól hármashatárhegyi átszállással Hűvösvölgyig, és Farkasréttől a Gyermekvasút és a Fogas Széchenyi-hegyi végállomásáig is,
A Párizsban 2021-re tervezett kötélpálya a metró 8-as vonalának végállomásától, Créteilből indulna és öt megállót érintve a 4,4 kilométerre levő Villeneuve-Saint-Georges lenne a végállomás. A kötélpálya húszezer lakót és hatezer munkahelyet szolgálna ki, akár napi tizennégyezer utas szállításával.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!