Lassan, de bizonytalanul halad az eCitarók forgalomba állítása
Közel egy év is kevésnek bizonyult a Volánbusznak, hogy a teljes flottát üzemeltesse, Debrecenben pedig még egy sem közlekedik.
Körülbelül tavaly ilyenkor kerültek fel a Facebookra az első fotók a már majdnem kész Volánbuszos Mercedes eCitarókról, ami azért volt érdekes, mert hivatalosan még eredmény se született a tenderen, a német gyárban viszont a jelek szerint már az utolsó simításokat végezték a buszokon. A hazai importőr magyarázata szerint a buszokat a rövid határidő miatt „saját kockázatra” gyártották le bízva a számukra kedvező végeredményben – hogy, hogy nem a spekuláció be is jött, hiszen más cég el sem indult a tenderen.
A flotta első példánya gyakorlatilag az eredményhirdetés után néhány órával már meg is érkezett az országba, aztán folyamatosan követte a többi is, őszre elviekben a mind a negyven busz menetkész állapotban volt. Azt már akkor tudni lehetett, hogy első körben – nem teljes létszámmal – a különböző budapesti rendezvényekre történő utasszállítást fogják ezekkel megoldani (Eucharisztikus Kongresszus, Vadászati kiállítás, Planet Expo), majd csak ezután állnak forgalomba az eredetileg tervezett, agglomerációba kifutó vonalakon.
Idén februárban kérdeztünk rá a Volánbusznál, hogy mikor várható a teljes flotta forgalomba állítása, hiszen a rendezvények lefutása után csak néhány busz közlekedett próba üzemben hónapokon keresztül a 22, 40, 140, 172, 188 és 240-es vonalakon. Akkor azt a választ kaptuk, hogy ez a töltő infrastruktúra kiépülése után, várhatóan legkésőbb márciusban fog megtörténni.
Azóta közel fél év telt el ismételten, viszont a Winmenetrendre rápillantva továbbra is az látható, hogy jó esetben 10-15 eCitaro szállít utasokat, de sokszor még ettől is jóval kevesebb, csupán 4-5 busz dolgozik. Ismét megkérdeztük tehát, hogy mi ennek a rendkívül alacsony kocsikiadásnak az oka, a Volánbusz az alábbi rövid választ írta:
„A Mercedes-Benz eCitaro típusú elektromos autóbuszokkal kapcsolatban tájékoztatjuk, hogy Hunyadi úti telephelyünkön jelenleg húsz töltőberendezés üzemel. A forgalomba bevonható járművek számát további töltők üzembe helyezésével tudjuk növelni, erre július végétől kerülhet sor.”
Egyúttal rákérdeztünk az új CNG üzemű MAN-ekre is, hiszen néhány héttel ezelőtt ezeknek az első példányai is megérkeztek az importőrhöz:
„A CNG-üzemű autóbuszok augusztus végétől, szeptembertől érkeznek: 75 darab áll forgalomba a budapesti agglomerációban és 10 darab Szeged helyi közlekedésében, majd novembertől érkezik és várhatóan az év végén kezdi szolgálatát 40 elővárosi jármű Szolnokon és 39 Zalaegerszegen.”
Budapest mellett (egyelőre) Debrecen a másik város, ahol elektromos Citaról feltűnésére lehet számítani, májusra ígérték a forgalomba állításukat, a tizenkét busz meg is érkezett a városba, de két hónap elteltével még mindig nem közlekednek, soha nem szállítottak utasokat. Érdeklődtünk a DKV-nál is, hogy mi a több hónap késés oka, illetve mi az új céldátum az üzembe állítás tekintetében, de a cég semmit nem reagált ezzel kapcsolatban. Úgy tudjuk, hogy ott is a töltés kiépítésével vannak problémák.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!