Legfeljebb hulladékként adja a Volánbusz az Ikarusokat

Ács Attila   ·   2020.03.07. 15:00
volanbusz_roncstelep_kicsi

Ahogy fogynak a közforgalomból - úgy tűnik - hogy egyre nagyobb a kereslet a legendás Ikarusok iránt, ám ezek beszerzése nem is olyan egyszerű, mint ahogy első körben gondolná az ember. A használtauto.hu a cikk írásának pillanatában mindössze 19 találatot dob fel, ezek megvásárlása sima ügy; az ember felveszi a kapcsolatot az eladóval, megegyeznek, a vevő fizet, elviszi a buszt.

A BKV is korrekt ebben a tekintetben, nagy hangsúlyt fektetnek a múlt ápolására, így a közforgalomból kivont Ikarusok egy része a saját nosztalgia állományba kerül(t), de a többit is igyekeznek egyben értékesíteni, ezeket rendszeresen meghirdetik a honlapjukon.

Ez az Ikarus 260.02 Drezdában kezdte a pályafutását 1987-ben Nyíregyházára került, itt dolgozott élete nagy részében CTB-681-es rendszámon. Néhány héttel ezelőtt lengyel gyűjtők vásárolták meg (fotó: facebook.com/ikarus4387)

Sajnos viszont nincs egyszerű dolga annak, aki egy „volános” típust szeretne magáénak tudni. Közel két évvel foglalkoztunk először a témával, akkoriban szinte lehetetlen volt ilyen buszokat vásárolni, egyik olvasónk azt is megírta, hogy miért.

Az utóbbi hetekben, hónapokban azonban volt némi mozgolódás, több tucat Ikarus került hazai és külföldi gyűjtőkhöz, így menekült meg többek között például a protó Ikarus E99 és az E94G is, de voltak olyan veszprémi 280-asok, amik egészen Lengyelországig mentek.

Bíztunk benne, hogy beindult egy pozitív folyamat és ismét szabad a vásár, ezért a Volánbuszhoz fordultunk tájékoztatásért, akiktől – mondhatni szokás szerint – egy nem túl informatív, egy soros választ kaptunk:

„Köszönjük megkeresését, mellyel kapcsolatban tájékoztatjuk, hogy a leselejtezett autóbuszok hulladékként történő értékesítése jelenleg előkészítés alatt áll.”

Majd később, némi unszolásra még hozzátették, hogy:

„Korábban lehetőség volt a leselejtezett, forgalomból végleg kivont autóbuszok alkatrészként történő megvásárlására múzeumok, egyesületek, alapítványok és magánszemélyek részére is. Ez a folyamat azonban 2020. február 10-el véget ért, a leselejtezett járműveket jövőben terveink szerint hulladékként kívánja értékesíteni társaságunk, amellyel kapcsolatban a folyamat előkészítése zajlik.”

Sajnos lassan nemcsak a 200-asoknak, hanem a 300-asoknak, 400-asoknak és az EAG-oknak is elérkezik a vég, de jó látni, hogy ezekre is gondol valaki. A protó Ikarus E94G is jó kezekbe került, remélhetőleg hamarosan megújul (fotó: instagram.com/beavers_and_cars)

Információink szerint egyébként jelenleg százas nagyságrendben állnak leállított Ikarusok különböző Volánbusz telephelyeken országszerte, és ha megvalósul a cég nagyszabású buszbeszerzési terve, akkor vélhetően 2-3 éven belül szinte teljesen kikopnak majd a magyar ipar egykori remekei az utakról. Csak remélni tudjuk, hogy a Volánbusz Zrt. nem gördít különféle akadályokat az elé, hogy ezeket a buszokat legalább magánszemélyek, saját pénzből megvásárolhassák, illetve megőrizhessék.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek