Leszállás zsebkendőre! Verseny Dunakeszin

Ugrósdy Márton   ·   2014.10.31. 08:45
leszall_cim

Lassan véget ér az vitorlázórepülő szezon, a hangár mélyére kerülnek a repülőgépek, és szétszedve várják majd, hogy gondos kezek elvégezzék rajtuk a szükséges téli karbantartási munkákat. A borongós őszi időben azonban még mindig lehet versenyezni: ilyenkor jön el a hagyományos leszállóversenyek ideje.

Miről szólnak ezek a vetélkedések? A vitorlázórepülésben különösen fontos, hogy a pilóta pontosan oda tegye le a gépét, ahová ő akarja. Itt nincsen második esély: a motoros pilóták, ha nagyon eltolnak valamit, akkor csak rászúrják a gázt, és mennek még egy kört. A vitorlákon ez nem működik, itt elsőre is mindennek stimmelnie kell. A leszállások pontossága pedig kiemelt fontosságú, ennek megtanulására, gyakorlására fektetik a kezdők kiképzése alatt is az egyik legnagyobb hangsúlyt.

A legtöbb résztvevő valószínűleg Góbéval repül majd <br>(fotók: Opitz Nándor Repülőklub)

Az év végén már nem sok termik van, így más módszerekkel kell fenntartani a klubokban az egészséges versenyszellemet. Erre kínálnak jó lehetőséget a leszállóversenyek, amikor a fiatal (vagy éppen örökifjú) pilóták is komoly esélyekkel szállhatnak szorítóba az első helyért és a kupáért. Nem ritka ugyanis, hogy ezeket a vetélkedéseket pont azok nyerik, aki még a kiképzésük elején tartanak, hiszen nekik van egy évben a legtöbb felszállásuk (és jó esetben leszállásuk is). A bizonyítási vágy pedig megvan, hiszen ki ne szeretné megmutatni az oktatójának, milyen jól meg tudja oldani ezt a feladatot.

A verseny lényege, hogy ki tud a lehető legközelebb leszállni a „zsebkendőhöz”, ami igazából egy 1×1 méteres ponyva. Aki igazán jól akar teljesíteni, annak erre a kis terültre kell leszállnia, és nem szabad, hogy elpattanjon a gépével, mert akkor az utolsó „leszállás” számít majd. Ha ezen a területen kívül ér földet a gép, azért büntetőpontok járnak: a jel előtti leszállás méterenként két büntetőpont (ilyenkor a delikvenst megeszik a cápák, hiszen nem ért be a hordozóra), míg a jel mögötti leszállásért méterenként egy büntetőpont jár.

Persze lehet más típusokkal is próbálkozni

Az Opitz klubban mindenki két felszállást teljesíthet, természetesen csörlésből, az általa választott repülővel, hiszen így pöröghet a leggyorsabban az üzem. A legjobbak kupát és pezsgőt kapnak, igaz, ez utóbbit illendő megosztani a versenytársakkal is.

Az idei leszállóversenyt november 1-jén rendezik meg, a szervezők bíznak benne, az idő is jó lesz hozzá. A verseny minden klubtag számára nyitott, és várják a társklubok tagjainak jelentkezését is, igaz, feléjük az a kérés, hogy előre jelezzék, ha jönni akarnak, és azt is, milyen géppel repülnének. A nevezési díj mindössze száz forint, de ezt is a kupa és a pezsgő beszerzésére fordítják.

Felszállás csörlésből

A leszállóverseny az érdeklődők számára is kellemes látványosság lehet: pörgő üzemről van ugyanis szó, hiszen a viszonylag rövid nappalba kell beszorítani viszonylag sok felszállást. Érdemes tehát kimenni, és megnézni a repüléseket, mert még az is előfordulhat, hogy valaki nem szeretné, hogy üresen maradjon a gépben a hátsó ülés…

További információ és jelentkezés a verseny Facebook-oldalán, az esetleges esőnapról is itt adnak tájékoztatást.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek