Lezárult a fővárosi agglomerációs buszprojekt
A nyolcmilliárdos projekt a Volánbusz negyven elektromos meghajtású Mercedes-Benz eCitaro autóbusznak a beszerzését, forgalomba állítását és töltőkiépítését ölelte fel.
Lezárult annak a negyven elektromos meghajtású Mercedes-Benz eCitaro autóbusznak a beszerzési, forgalomba állítási és töltőkiépítési projektje, amely a főváros lakosságán kívül a dél-budai agglomerációban élő, közel 100 ezer ember ingázását hivatott komfortosabbá tenni. A Zöld Busz Program támogatásával végrehajtott, nettó 7,6 milliárd forint értékű fejlesztésnek, valamint a gázüzemű autóbuszok forgalomba állításának köszönhetően a fővárosi agglomeráció szóló kivitelű járműállománya hamarosan teljes körűen alternatív meghajtású buszokból áll, melyek átlagéletkora mindössze 0,7 év.
Az elektromos meghajtású, Mercedes-Benz eCitaro típusú járművek 2022 márciusától emelik a fővárosi agglomeráció közösségi közlekedésének színvonalát a Budakeszit érintő, 22, 22A, 222 és 188E jelzésű agglomerációs autóbuszvonalakon, illetve Budaörs és Törökbálint térségében, a 40, 40B, 40E, 88, 88A, 188, 188E, 140, 140A, 140B, 240, 172, 173 és 272 jelzésű vonalakon. Időközben a Mobiliti Volánbusz Kft. befejezte a töltőoszlopok teljes körű kiépítését a közlekedési vállalat Hunyadi úti telephelyén. A negyven 100 kW-os Sicharge UC100 töltőberendezés három, három és fél óra alatt tölti fel a buszok akkumulátorait, amelyek így – az időjárási körülményektől és a városi forgalom intenzitásának alakulásától függően – 130–160 kilométeres távolságot tudnak megtenni.
A fővárosi közösségi közlekedési rendszerbe integrált útvonalakon természetesen a budapesti utasok is élvezhetik az e-buszok előnyeit. A negyven jármű ennek megfelelően kék színű, fedélzeti kijelzőjükön a Forgalomirányítási és Utastájékoztatási Rendszer (Futár) üzemel. A járatokon májustól vármegye- vagy országbérlettel is lehet utazni, de ezek a bérlettípusok kizárólag a főváros közigazgatási határán kívül érvényesek, Budapesten belül BKK-jegy vagy Budapest-bérlet szükséges a szolgáltatás igénybevételéhez.
A szóló kivitelű, alacsony padlós, kéttengelyes, elektromos meghajtású autóbuszok 28 ülő és ötven álló utas egyidejű szállítására alkalmasak. A légkondicionált járművek kerekesszék, illetve babakocsi elhelyezésére kialakított hellyel, a felszállást segítő rámpával, elektronikus utastájékoztató rendszerrel, fedélzeti és vezetéssegítő kamerarendszerrel, valamint 13 USB-csatlakozóval teszik lehetővé az utasok színvonalas és biztonságos kiszolgálását. Az elektromos járművek zajterhelése alacsonyabb hagyományos társaikénál, károsanyag-kibocsátásuk pedig lokálisan zéró. Az autóbuszok az üzembe helyezés kezdete óta már több mint 1,74 millió kilométert tettek meg, eközben – a dízelüzemű járművek kiváltásával – 1697 tonna szén-dioxidtól mentesítették a környezetet. A beszerzés összértéke nettó 7,6 milliárd forint.
A Volánbusz és konzorciumi partnere, a Mobiliti Volánbusz Kft. összesen száz elektromos autóbusz és a hozzájuk kapcsolódó töltőberendezések beszerzésére nyújtott be több sikeres pályázatot a Zöld Busz Programban. A közlekedési vállalat az első negyven jármű szállításáról 2021 júliusában kötött megállapodást. A társaság a Mercedes-Benz eCitaro típusú elektromos autóbuszokat 2021 szeptemberétől kiemelt rendezvényeken tesztelte, hogy – a Hungexpo területén kiépített töltő-infrastruktúra üzembe helyezése után – az így szerzett üzemeltetési tapasztalatok hasznosításával állhassanak forgalomba a közösségi közlekedésben. Kétezerhuszonegy októberétől munkanapokon négy jármű már próbaüzemben közlekedett a fővárosi agglomeráció egyes autóbuszvonalain, hogy a teljes flotta – tavaly tavaszi – forgalomba állítása előtt menetrend szerinti forgalomban is tesztelhessék őket az utasok, az autóbusz-vezetők és a szakemberek.
Az agglomerációs térség járműállománya az elmúlt két évben hatalmas fejlődésen ment keresztül, hiszen 2021-ben harminc csuklós kivitelű Mercedes-Benz Conecto NG típusú, korszerű, dízelüzemű, majd negyven Mercedes-Benz eCitaro típusú elektromos autóbusz érkezett, idén március elejétől pedig 75 gázüzemű, MAN Lion’s City12 típusú autóbusz áll forgalomba fokozatosan. A fejlesztéseknek köszönhetően az agglomerációs flotta 85 százaléka megújul, átlagéletkora 2,2 év lesz. A szóló kivitelű járművek hamarosan teljes egészében alternatív meghajtásúak lesznek, mindössze 0,7 éves átlagéletkorral.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!