Magasba törő H145M
Az Alexander Neuhaus berepülőpilóta és Antoine van Gent fedélzeti mérnök alkotta hajózócsapat az Andok tetejére, az Aconcagua 6962 méter magas csúcsára szállt le a hivatalosan BK 117 D-3 gyári típusjelzésű, D-HADW lajstromjelű helikopterrel. Ezzel ők voltak az elsők, akik két hajtóműves forgószárnyassal ilyen tengerszint feletti magasságon sikeres le- majd felszállást hajtottak végre.
A géppel Mendoza városa mellől indultak el, majd harminc perces repüléssel értek el az Aconcagua lábához. Innen harminc perces emelkedés után értek el a csúcsra, helyi idő szerint 13.45-kor, –22 Celsius fokos külső hőmérséklet mellett sikeresen leszálltak a csúcsra. A repülést a levegő alacsony sűrűsége és az ötvenöt kilométeres széllökések nehezítették, mondta el Alexander Neuhaus, aki kiemelte a gép négy tengely mentén dolgozó robotpilótáját és a Helionix avionikai rendszert, mint a sikeres repülés alapköveit.
Mint ismeretes, a Magyar Honvédség húsz Airbus H145M helikoptert (gyári nevükön BK 117 D-2-es gépeket) állít hadrendbe szállító, kutató-mentő és a HForce-rendszert alkalmazva könnyű támadó változatban. Az első négy példány a tervek szerint még 2019-ben Szolnokra repül át, míg az utolsó gépek 2021-ben érkeznek meg. Mint nemrég Donauwörthben elhangzott, az Airbus olyan „átépítő készleteket” is piacra fog dobni, amelyekkel a D-2-esek D-3-as változatra építhetőek át, a gyárba visszarepülés vagy visszaszállítás nélkül. Ennek megfelelően a magyar gépeket is tovább lehet fejleszteni, amely az új, ötágú főforgószárnyakkal 150 kilogrammos plusz felszállótömeg-növekedést is jelent.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!