MAX 8 az óceán felett, a Norwegian átvette az első kettőt

iho   ·   2017.06.30. 16:15
cim

Egyszerre két MAX-utasszállítóját vehette át Seattle Boeing Fielden az európai diszkont-társaság az amerikai gyártóktól, egy hónap késéssel az eredetileg tervezett időponthoz képest. Ennek az volt a következménye, hogy a cég kénytelen volt meglévő, NG-sorozatú 737-800-asaival beindítani az ugyancsak régen várt észak-atlanti low-fare repüléseket Edinburgh és a New York állambeli Newburgh Stewart repülőtere között, leszállás nélkül ugyan, de csak 150 utassal. A MAX-ok, ha a kezdeti rövidebb „szoktató” repülések után beállnak az atlanti üzembe, az USA három keleti célállomására hat európai város felől repülnek várhatóan július közepétől.

Méghozzá teljes terheléssel, 189 utassal. Ennek jelentőségét hangsúlyozta az átvételkor Bjorn Kjos, a Norwegian csoport vezérigazgatója: a MAX-sok számára nem lesznek megkötések a felszálló tömeg illetve a felszállópálya hossza tekintetében, a MAX 8 teljesen új légiközlekedési koncepciót nyit meg a Norwegian számára, mondta Kjos.

Közben kiderült egy-két érdekes részlet a késés okairól is, korábban már lehetett tudni, hogy az alacsony nyomású turbina-fokozatok egyik tárcsája volt megrepedve néhány új CFM LEAP-1 hajtóműben, és már akkor elhangzott, hogy a részegység három beszállítójának egyike a felelős a hibás  gyártmányokért. Most az is kiderült, hogy ez a beszállító a New York-i központú Arconic nevű cég volt, ugyanaz, amely a nemrég tömeges katasztrófába torkolló londoni tűzben megsemmisült magasépület védőburkolatát is készítette.

A probléma összesen vagy harminc hajtóművet érintett, ez okozta tehát a Norwegian gépeinek egy hónappal elcsúszott átadását. Érdekes, hogy a gépek csak Oslóban kapják meg a légitársaságra jellemző egyedi festést a függőleges vezérsíkon: nos az első, EI-FYA lajstromjelű példány Sir Freddie Laker, a Laker Airways alapítója, az olcsó észak-atlanti repülések úttörője emlékét őrzi majd.

Ez és az EI-FYB tehát az ötödik és hatodik átadott gép a MAX-sorozatból, egyben az első példányok, amelyeket Európában üzemeltetnek. Már zajlik a berepülése a következő kettőnek, amelyek heteken belül szintén átkelhetnek a Nagy Vízen, hogy csatlakozzanak a Norwegian flottájához, és az utasok számára elérhetőbbé (100 dollár körüli árakkal), a légitársaság számára pedig gazdaságosabbá tegyék az interkontinentális forgalmat.

A MAX-októl nagyon gazdaságos low-cost és low-fare üzemelést vár a Norwegian, a Boeing pedig a most nyáron beinduló tizenkét járatpár sikere esetére újabb megrendeléseket és újabb hosszú távú MAX-üzemeltetőket remél. A Norwegian a következő hónapokban hatra növeli a MAX-állomány nagyságát, egyébként pedig a társaság összesen 108-at rendelt az új hajtóművel és sok egyéb módosítással felszerelt típusból, és tervezi, hogy más amerikai nagyvárosokat is bekapcsol a keskenytörzsű, olcsó transzatlanti hálózatba.

Ami a jövőt illeti, Bjorn Kjos szerint a légitársaság, még ha nem is állapodott meg rendelésről (nincs is még hivatalosan meghirdetve a program), nagyonis érdeklődik a Boeing NMA, vagy ahogy emlegetik, a Boeing 797-es, a tervezett, a 787-esnél kisebb szélestörzsű iránt, viszont nem hozza éppen lázba az a 737 MAX 10-es, amit a párizsi szalonon indított útjára a gyártó. Igaz, hogy ennek a gépnek nagyobb lesz a kapacitása, viszont a 8-asokhoz képest háromszáz mérfölddel kisebb lesz a hatótávolsága, és Kjos jelezte, társasága számára ez a döntő.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!Mentés

Kapcsolódó hírek