Megcsonkították az első Kárpát-Nohabot

iho   ·   2015.09.22. 13:45
00kicsi

A vasúti relikviák gyűjtése igen népszerű – és nem mindig törvényes cselekedet. Többször találkozhattunk már börzéken, internetes portálokon olyan gyári- és pályaszámtáblákkal, amely mozdonyok eredetije még vígan fut, vagy épp valahol kiállították, tehát még mindenképp létezik. Most az első Kárpát-Nohab, a Santa Fé-festésű 021-es bánta a szenvedély eme megnyilvánulását.

Többek közt a 30-as vonal átépítésén is dolgozott a 021-es<br>(fotó: Vörös Attila)

A szekrényen és a forgóvázon lévő gyári táblák 1957, azaz a gép forgalomba állása óta sérülésmentesen vészelték át az éveket. a barbár munkára jellemző, hogy a táblákat teljesen és jóvátehetetlenül tönkretették, erre utal, hogy a két tábla négy-négy sarka a mozdonyon maradt. Az eset Rácalmáson történt, és összhangban van a fékevesztett vasúti gyűjtőszenvedély azon megnyilvánulásával, amelyről Porpáczy Richárd mozdonyvezető írt az Indóház 2015 februári kiadásában:

„Szeretem a vasútbarátokat. A vasútbarátok nem mindig kedvelik a vasutasokat, de vajon mennyire szeretik a vasutat? Nem tudom vasútbarátnak tartani azt, aki rongálja „szeretetének” tárgyát. Nem volt olyan rég: 2014. augusztus 1-jén a Rail Cargo Hungaria mozdonyvezetője szolgálatát megkezdve lépkedett a számára kijelölt, Ferencváros Keleti rendezőben lezárva álló Taurus felé. Már távolról látta, hogy a mozdony egyik ajtaja nyitva van, aztán két fiatal srác mászott le onnan és elszaladtak. A mozdonyon megdöbbentő látvány fogadta. Az egyik műszerfalról kiszerelték a display-t és a rádiót, a vezetékeket éles eszközzel elvágták. Ráadásként még kitépték a vezetőasztal bal oldaláról az olvasólámpát. Megtörtént a rendőrségi helyszínelés, a mozdonyt újra lezárták és másnap besorozták hidegen egy Linz felé tartó vonatba. Az osztrák műhelyben viszont az derült ki, hogy a helyszínelés után újra felnyitották a mozdonyt, mert már hiányzott a vezetőasztal teljes burkolata. A lopás értelmetlennek tűnt, mert a kiszerelés módja, az elvágott adatkábelek használhatatlanná tették az alkatrészeket. A nyomozás során magukat vasútbarátoknak nevezett fiatalok kerültek képbe, akik visszaszolgáltatták az ellopott tárgyak egy részét, de ez természetesen nem mentesíti őket a felelősségrevonás elől.

A rongálás célja saját bevallásuk szerint csak szuvenírgyűjtés volt, mert vonzódtak a vasúti emléktárgyakhoz. E vonzalmuk miatt a mozdonyt el kellett vontatni Linzbe, ahol a teljes helyreállítást el tudták végezni. Új vezetőasztalt építettek be, és a terven felüli állásidőben nem tudott dolgozni a Taurus. Szép kis vasútbarátok azok, akik miatt a barátság záloga negyvenmillió forintba került a vasútvállalatnak!

Bármilyen meglepő és döbbenetes, de az eset nem egyedülálló. Miután lefülelték a fosztogatókat, újabb mozdonyba hatoltak be Ferencvárosban. A FOXrail lezártan álló 609-es sorozatú (ez a „Sulzer”) mozdonyának egyik vezetőállásáról szerelték le a vonatbefolyásoló berendezés vezetőállás-jelzőjét és a mozdonyrádiót. A tettesek a mai napig ismeretlenek, de a vasúttársaságok nem ilyen módszerrel szokták biztosítani az alkatrész-utánpótlást, ezért itt is a szuvenírgyűjtés látszik fő motivációnak.

Ez utóbbi mondat egyébként szigorúan magánvélemény. Sajnos kiterjedt piaca van a különféle vasúti relikviáknak. Semmi baj nem lenne ezzel, ha csak régiségekkel üzletelnének. De az interneten olyan dolgokat is hirdetnek, amelyeket legálisan beszerezni nem lehet. Jelzőeszközök, még üzemben lévő mozdonyok gyári táblái, mozdonykulcsok cserélnek gazdát a nyilvánosság előtt, és a vasútbarátok cseppet sem tartják helytelennek, sőt még dicsekednek is szerzeményeikkel. Az eredmény: nem egyenes úton beszerzett mozdonykulccsal felnyitott és kifosztott mozdony. Ez a vasútbarátság?"

Az eredeti gyári tábla, még a helyén<br>(fotó: Kemsei Zoltán)

Akinek az esetről értékelhető információk vannak a birtokában, írjon nekünk, a szenvedő gép gazdája, a Kárpát Vasút hálás lesz érte.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek