Bah és Aa 1600 újratöltve

Konrád Zoltán   ·   2014.01.26. 20:50
00

Nem, nem a zsúfolt elővárosi vonatokra céloztam (pedig arról is lehetne időnként regélni), hanem arra, hogy a korábbi írásom óta eltelt két év alatt megérlelődött bennem a gondolat, miszerint több, akkor elkövetett hibát kijavítsak, és a kocsikat újra elkészítsem. (Pedig hogy utálom ezt az „újratöltve” kifejezést, ami az angol „reload” tükörfordítása. Csak nem jutott jobb az eszembe; a kezdő modellezők – akiknek elsősorban szánom ezeket a cikkeket – viszont értik.)

Az új Bah-kocsik egyik...

Kezdjük Bah kocsival! Szerkezetileg itt nem volt különösebb probléma, legfeljebb annyi, hogy az utólag vágott ablaknál már figyeltem arra, hogy a sarkok ívesek legyenek.

...és másik oldala

A feliratok viszont némi pontosításra szorultak, bár itt volt a legkevesebb módosítás. Pontosítottam a csavarkapocs terhelési értékének és a revízió dátumnak helyét, feltüntettem a forgócsap- és a tengelytávot. Szintén szembetűnő változás a betűk formája és mérete. A korábbi változatoknál a teljes matricagarnitúrát a készítővel állíttattam elő, de aztán vettem egy nagy levegőt, és megpróbáltam magam kísérletezni a szerkesztéssel. A Fa- és a Bak-kocsik esetében a pályaszám és a MÁV felirat kicsit magasabb lett a kelleténél. Ezért most ezek méretét egy kicsit csökkentettem.

A Bah 4611-es (?) kocsi végénél az átjáró korlátja az egyik oldalon szögvasból és laposvasból van, de a másikon mintha a Cak-kocsiknál alkalmazott ollórácsos kivitel látszana<br>(forrás: Jellegrajzalbum, 1967)

A kocsi végének kialakításánál módosítottam az átjáró formáján. Az ollórácsos átjáró egy Kleinbahn modellről származott valószínűleg, ami nem tökéletes mása a magyar kivitelnek, de hatásában nem zavaró – legalábbis nekem nem. (A soufflet felfüggesztése is kissé más volt a valóságban, mint ahogy a modellen kialakítottam, de ha nem így csinálom, a harmonikán maradó lyuk jobban zavart volna. Egy későbbi cikkben ismertetendő büfékocsinál megint más megoldás lett, ott elmaradt a felfüggesztés, mert lyuk sem volt.).

Az ollórácsos ajtó

Az Aa 1600-as korábbi változatával már több bajom volt. A feljáró ajtók kilincse lejjebb került (rossz típusú ajtót ragasztottam fel figyelmetlenségből). A szellőzők kialakítását egészen elrontottam: a kocsi közepéhez képest szimmetrikusan osztottam ki, holott ez nem így volt. Most pontosítottam a helyüket, amelyeket a belső szakaszokhoz kellett igazítani.

A modell alapjául szolgáló kép. Ne tévesszen meg senkit az árnyalat: a szín a kép készítése óta sokféle torzuláson ment keresztül

A feliratozás ennél a kocsinál is változott. Egyrészt az osztály jelölése a második „fülke” ablaka alá került, másrészt felkerültek olyan jelölések, amelyek a Bah-kocsik eredeti képein voltak olvashatók. Nyilván egyes értékeket a járműalbumban találhatóaknak megfelelően korrigálni kellett (például önsúly). Természetesen a betűk formája, nagysága is megújult.

Egy kép a régi kocsiról...


Miért volt zavaró az 1-es szám az ablakok között? A megoldás egyszerű: a hatvanas évek elején még nem ott volt, márpedig azt a korszakot próbálom modellezni.

...és egy másik az újról, az összehasonlítás kedvéért

Végül – de nem utolsósorban – segítőim voltak: Szabados Roland (matricák), Lossonczy Mikós (képek), Bedőcs Tamás (ablakok).

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek