Megnéztük a legújabb maléves Ikarust

Ács Attila   ·   2021.11.30. 15:00
00_malev_ikarus

Hashtag: ráncajtó, botváltó, szovjet híd.

Az LKK a fennállása óta szinte minden évben előrukkol valami újdonsággal, az idei szeptemberi Ikarus találkozó (egyik) meglepetése a piros-fehér Ikarus 280-as volt. Vörös Attila fotós kollégámmal kilátogattunk az Aeroparkba, hogy közelebbről is szemügyre vegyük a retró hatású járművet. Házigazdánk Somogyi-Tóth Dániel, a Központ alapítója volt.

 

Ilyen állapotban tudta elhozni a buszt az LKK 2020-ban (fotó: Somogyi-Tóth Dániel) Kattintson képeinkre, Vörös Attila fotóiból galéria nyílik!

Dani még jóval az LKK alapítása előtt, 15 évvel ezelőtt figyelt fel az akkor EUA-797 rendszámot viselő 280-asra, amikor Békéscsabán dolgozott; ráncajtós, szovjet hidas gép már akkor is ritkaságszámba ment, így támadt egy olyan gondolata, hogy selejtezése után majd meg kellene menteni az utókornak az akkor még alig 10 éves autóbuszt. A fenti paraméterek ellenére ugyanis a jármű nem olyan öreg, mint amilyennek első blikkre gondolná az ember: 1996-ban készült, eredetileg orosz exportra (az ottani cégek egészen az ezredfordulóig ragaszkodtak ehhez a konfigurációhoz), de a piac változásai miatt végül itthon maradt és a Körös Volán vásárolta meg. Gyárilag kék-fehér színben pompázott, a jellegzetes „Körös-barna” fényezést soha nem kapta meg, hasonlóan két „kistestvéréhez”, a BPG-700-hoz és a DUD-273-hoz, melyek közül előbbi szintén aktív nyugdíjas éveit élvezi egy gyűjtőnél.

Az első Maléves 280-asok egyike valamikor a nyolcvanas években

Az EUA-797 2015-ben, immár a DAKK égisze alatt fejezte be a pályafutását, az utolsó hónapokban Szegeden is előfordult. Ezután egy több éves kényszerpihenő következett a békéscsabai Volán-telepen, ahol üzemelő buszok alkatrészigénye miatt jelentősen megfogyatkozott, de a lényeg, hogy nem adták el, nem bontották szét teljesen. Az LKK közben komoly tapasztalatra tett szert az öreg Ikarusok felújítása terén, így amikor 2020 elején lehetőség nyílt az átvételére, éltek is a lehetőséggel, annak ellenére, hogy időközben már a BKV értékmentő programjának részeként elkészült egy gyönyörű Malév Ikarus 280-replika, sőt, a debreceni Sofém bontónak köszönhetően az utolsó eredeti Malév-csuklós is a repülőmúzeumhoz került. Utóbbi jelenleg Székesfehérváron várja a felújítását, hiszen ahogy Dani elmondta, a Malév sokféle 280-ast üzemeltetett, és ezek olyan erősen hozzátartoztak Ferihegy forgalmi előtereinek képéhez, ráadásul olyan népszerű típus, hogy a repülőmúzeum jövőjében több szép példány is helyet kaphat.

Akárcsak a hetvenes években: együtállás a Tu-134-essel

A most elkészült piros arculatú csuklósbusz a Malévhez 1975-ben került Ikarus 280-asok történetileg első légitársasági festésmintáját idézi meg, amiben többek között a 556-os, a legendás 290-es és a prototípus 260-os is hosszú éveket pompázott. A szuperszonikus Concorde 1985-ös ferihegyi látogatásakor készült fotókon látszik, hogy a ’80-as évek második feléig is kitartott ez az egyszerűnek mondható fényezés, melyet később esztétikailag jóval gazdagabb színtervek követtek.

A busz a COVID alatti múzeumi leállás terméke: talpra állítását nagyrészt az LKK szakemberei, Ispán Tamás és Lengyel János végezték a Budapest Airport támogatásával, az új fényezését pedig BKV Troligarázsában kapta. Ez egy replika; nem egyezik meg minden részletében az eredeti, hetvenes évekbeli példányokkal (amiből természetesen nem maradt fent egy sem), így például maradtak az eredeti gumi díszcsíkok és esőelvezető csatornák is a buszon. Kicserélték viszont az ablakokat korhűbb, régebbi típusúra, kapott egy úgynevezett „budiajtós” fülkét, korai kilométerórát, fordulatszámmérőt és a „csöcs” gombokat a műszerfalra. Az utastér eredetileg is pöttyös gumipadlós volt, az oldalsó dekoritokat az eredetihez hasonló sötétbarnára cserélték, a kapaszkodókat és az ülések lábait fehérre színterezték, az ülések borítása pedig természetesen barna műbőr lett.

Az új szerzemény – ami amúgy a szintén nemrég a flottába érkezett E98 mellett az LKK egyik legfiatalabb busza – jelenleg már működőképes, de nincs még 100 százalékos készültségi állapotban; számos kisebb nagyobb műszaki és esztétikai javítás vár még rá, és természetesen ezt is szeretnék majd levizsgáztatni és forgalomba helyezni, így az esetleges különjárati utasszállításnak sem lesz akadálya.

Az Ikarus és a Malév rajongóknak jó hír, hogy az LKK itt nem áll meg; jelenleg több busz is készül párhuzamosan, így az egyébként sem csekély számú flotta jövőre tovább fog bővülni, két új beszerzésű Ikarus – egy 256 és egy 396.27 – a debreceni repülőtéren is megjelenik majd. A fejleményekről igyekszünk majd beszámolni, valószínűleg lesz miről írni.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek