Erős földrengés Japánban

Melles Kristóf   ·   2011.07.10. 13:05
title

Helyi idő szerint vasárnap reggel tíz órakor földrengés rázta meg Japán északkeleti részét, ahol a március kilencedikei, a fukusimai atomerőművet tönkretevő természeti csapások is zajlottak. Az előrejelzések alapján félméteres szökőárral kellett számolni, de a partot elérő hullámok csak tízcentisek voltak, így lefújták a cunamiriadót Ivate, Mijagi és Fukusima prefektúrák partvidékein. A rengés 7-es magnitúdójú volt, de első közelítésben 7,3-asnak becsülték. A magnitudó a felszabaduló energiára ad jellemzést, és azért fontos a tizedes jegy is, hiszen skálája logaritmikus: egy egységgel való eltérés tízszeres (azaz nagyságbeli) különbséget jelöl.

Japán keleti partvidéke. A négyzetek nagysága a magnitudóval arányos, színük pedig a földrengés idejét jelöli. A nagy kék négyzet tehát a mai rengés<br>(forrás:United States Geological Survey’s Earthquake Hazards Program)

A tokiói felhőkarcolók is kilengtek. A fukusimai erőműben a cunamiriadó miatt leálltak a helyreállítási munkálatok, és a munkásokat is evakuálták, de újabb károk szerencsére nem keletkeztek.

A JR East vasúttársaság hálózati térképének részlete. A tengerparton futó és az oda tartó vonalak forgalma szünetel, például a Kesennuma–Sakari szakasz is. A zöld vastag vonallal jelölt Tohoku Sinkanszen késések nélkül közlekedik<br>(fotó: JR East)

A vasútvonalakat átvizgálták, ez okozott kisebb késéseket, de mostanra menetrend szerint folyik a forgalom. Hét vasútvonalon nincsen forgalom. Az Ófunato, Hacsinohe, Jamada, Isinomaki, Kesennuma, Szenszeki, és Dzsóban vonalak egyes szakaszain a JR East vasúttársaság a márciusi földrengés és az azt követő szökőár pusztításának helyreállítása miatt szünetelteti a vonatközlekedést. A mai földrengésnek nincsen már a vasúti forgalomban érzékelhető hatása.

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Kiemelt ajánlatok

Knorr-Bremse fékrendszerek a világ körül – 5. rész: Kötöttpályán Magyarországon I.

iho/vasút   ·   2022.05.14. 09:00

Sorozatunkban előző részeiben azt mutattuk be, hogy a Knorr-Bremse Budapest piacvezető vasúti fékgyártó vállalatként a világ mely távoli országaiba szállít fékrendszereket vonatok, metrók és villamosok számára. Képzeletben jártunk Afrikában, Ázsiában és a távoli Ausztráliában is. Számunkra a legérdekesebbek mégis azok a szerelvények, amelyekkel itthon találkozhatunk nap mint nap, amelyekben Budapesten tervezett és gyártott fékberendezések, fékvezérlő rendszerek és levegőellátó egységek gondoskodnak a biztonságos fékezésről.