Megszakított felszállás: égett a 777-es hajtóműve

iho   ·   2016.05.27. 13:45
cim

A Korean Air 2708-as Tokió–Szöul járatát teljesítő utasszállító baloldali hajtóműve gyulladt ki nekifutás közben a Haneda repülőtér 34-es jobb pályáján. A Flightradar vázlata szerint a gép még a nekifutás viszonylag korai szakaszában volt, amikor a Pratt & Whitney PW4090-es hajtóművel megtörtént a baj, és a pilóták a 777-est a pályára állás pontjától mintegy egy kilométerre állították meg.

A gép 302 utasa és 17 főnyi személyzete vészcsúszdákon hagyta el a gépet, és amíg a tűzoltók a gép baloldalát árasztották el habbal, a kimenekített emberek a géptől jobbra, a pálya és a tenger közötti füves részen várták, amíg buszokkal visszaszállították őket a terminál-épületbe.

A tűzoltóknak ugyanakkor majdnem egy óra kellett ahhoz, hogy az égő hajtóművet teljesen eloltsák. A japán források hét sérült utast is említenek, két férfit és öt nőt, de hogy a sebesülések mennyire súlyosak, arról egyelőre nincs hír, feltehetően az evakuálás során történtek a sérülések.

A 777-300-as által elfoglalt pályát, illetve egy időre az egész repteret lezárták, a tűz okairól még nincs pontos információ, annyi látszik a fotókon, hogy a hajtómű hátulsó, „forró” szektorában törhetett ki a tűz, a hajtómű burkolatának hátsó-alsó része hiányzik. A felvételeken látható, hogy a gép megkezdte a felszálláshoz a sebességgyűjtést, amikor a baloldali hajtómű gyakorlatilag felrobbant, majd elég nagy lánggal égett és feketén füstölt.

Az incidens egyébként hasonlít ahhoz az esethez, ami tavaly Las Vegasban a British Airways 777-200-asával történt, igaz, akkor egy General Electric hajtómű volt a főszereplő, amely szintén a felszállás előtti gyorsítás szakaszában gyulladt ki, annak a hajtóműnek a vizsgálat szerint a nagynyomású kompresszor egyik fokozatából szabadultak el lapátadarabok, amelyek áttörték a hajtómű burkolatát. Akkor a gép szárnya és törzse is alaposan megégett, megsérült, a Korean gépéről egyelőre nincsenek olyan felvételek, amelyek érzékeltetnék, milyen károkat okozott ezen a gépen a hajtóműrobbanás. A BA 777-esét azóta kijavították és ismét repül.

A két esemény közötti hasonlóság abból is adódhat, hogy a hajtóművek különböző forgórészeit indítás után a felszálló teljesítményre való állításkor éri a legnagyobb terhelés, logikus tehát, hogy nekifutáskor, pechesebb esetben emelkedéskor történik ilyesmi. A szabály szerint, ha az úgynevezett elhatározási sebesség (V1) elérése előtt következik be a súlyos meghibásodás, akkor a gépet meg kell állítani, ha utána, akkor akár egy hajtóművel is, de fel kell szállni, mert már nem elég hosszú a pályaszakasz a gép előtt a biztonságos fékezéshez. A mostani esetben Haneda repülőtéren a nekifutás korai szakaszában, nyilván V1 előtt történt az esemény, és a pilóták eszerint döntöttek.

Ilyenkor minél gyorsabban meg kell állni, de ha a gép még nem megy gyorsan, akkor ez nem nagy problémanyilatkozta portálunknak a Las Vegas repülőterén történtek kapcsán Háy György repülésbiztonsági szakértő. – Fel kell ismerni azt a helyzetet, hogy a gépet ki kell üríteni, ami nem könnyű a pilótáknak, hiszen ez messze eltér a szokásos tevékenységüktől, de ha eléggé nyilvánvaló volt a veszélyhelyzet, márpedig a fényképeken úgy tűnik, hogy igen nagy volt a tűz, akkor ez is eléggé magától értetődő. Utána a légi utaskísérőknek a kijáratnál megvan a maguk feladata, ezt elég sokat gyakorolják is, ott kell az utasok kijutását minél jobban gyorsítani és segíteni.”

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek