Mennyi az annyi?
Az NFM szerint a 65 év felettiek a pótjegyköteles vonatokon eddig sem utazhattak térítésmentesen, a kiegészítő jegyeket eddig is meg kellett vásárolniuk. A menetrendi besorolás változtatása tehát ebből a szempontból sem jelent újdonságot. A közlemény arra is kitér, hogy a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvény előírásai szerint 2012 óta a rugalmas árképzés érdekében a közlekedési társaságokkal kötött közszolgáltatási szerződésekben határozzák meg a díjakat. A mostani intézkedéssel a díjstruktúra nem, csak egyes járatok menetrendi besorolása módosul, a változásról a személyszállító vasúttársaság a menetrendek meghirdetésére előírt 14 napos határidővel tájékoztatta utasait.
A MÁV-Start Zrt. a gyorsvonati pótjegyből származó bevételeket járműállománya felújítására fordítja. A vasúttársaság az idén és jövőre egymilliárd forintot költ mintegy 300 vasúti kocsi szolgáltatási színvonalának növelésére. A vállalat 2013 második felében az Új Széchenyi Terv forrásaiból korszerűsített Budapest–Székesfehérvár elővárosi vasútvonalon és a kapcsolódó vonalakon jelentős menetrendi fejlesztést hajt végre.
Ugyanakkor a közlekedők többféle módon mentesülhetnek a gyorsvonati pótjegy megváltása alól. A MÁV-Start Zrt. bérletével vagy Start Klub kártyával rendelkező utasoknak nem kell felárat fizetniük. Így a rendszeresen munkába vagy iskolába vonatozókat a pótjegyes járatok körének kiterjesztése nem érinti.