Méretes szállítmány az űrállomásra

iho   ·   2014.08.13. 09:00
cim3

Sikeresen megérkezett a Nemzetközi űrállomásra az európai automata teherűrhajó-sorozatból az utolsó, a Georges Lemaître névre keresztelt ATV-5.

250 méter, ellenőrzési pont

A megközelítésről majd az összekapcsolásról készült felvétel elején jól látható, amint a nagyméretű teherűrhajó, amit július végén indítottak útnak egy Ariane-5-ös hordozórakétával, a kormányfúvókákat működteti, majd később centinként halad előre a Zvjezda modul hátsó részén lévő dokkolóberendezés felé.

Az ESA szerint a folyamat 40 kilométerre az űrállomás mögött és valamivel alatta indult, 250 méter távolságban állt meg az ATV, hogy ellenőrizzék a repülés pontosságát, majd bekövetkezett az óvatos végső megközelítés, a fizikai kontaktus, a befogás, később a rendszerek, köztük a számítógépes hálózat összekapcsolása a teherűrhajóval.

A történéseket Houstonban és az ESA Toulouse-i irányítóközpőontjában követték figyelemmel, a folyamat a jármű nevének megfelelően automatikusan történt, tehát – ellentétben az amerikai teherűrhajókkal – az ATV-ket nem kellett robotkarral befogni és úgy illeszteni valamelyik dokkolóhoz.

Méterekre...

Amint arról az Űrvilág portál beszámol, ezzel megkezdődött a Georges Lemaître mintegy fél éven át tartó küldetése az ISS-nél. Ezalatt nem csak ellátmány és kísérleti berendezések kerülnek az űrállomásra, de rendszeresen megemelik majd az ISS pályamagasságát. Az első ilyen, egyelőre tesztjellegű műveletre már augusztus 14-én sort kerítenek. Távozásakor az ATV feleslegessé vált dolgokat is magával visz, amelyekkel együtt megsemmisül majd a légkörben (megintcsak ellentétben az amerikai teherűrhajók egyikével, a Dragon ugyanis leszáll az óceánra, és vele hasznos teher küldhető vissza a Földre).

...majd centiméterekre a sikertől

Az űrhajósok ma rövid időre átmennek a teherűrhajóba, ahol egy a levegő frissítésére szolgáló ventilátort indítanak be. Csak később kezdik meg a kirakodást, illetve veszik birtokba az ATV belső terét. A Georges Lemaître rakományának teljes tömege 6602 kg. Ebből 2680 kg a „száraz rakomány”, a többi víz, gázok és hajtóanyag.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!


Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.