Mesterséges intelligencia a közlekedésben: lassan múlt idő, annyira természetes

iho   ·   2020.09.26. 09:00
02_zalazone

Magyarország Mesterséges Intelligencia Stratégiája kiemelten kezeli a közlekedés fejlesztésének kérdését, célja, hogy hazánk a mesterséges intelligencia közlekedési iparágban történő felhasználása terén az innováció formálójává és nemzetközi pilot területévé váljon. A tömegközlekedési fejlesztések mellett a forgalomirányítás és közlekedésszervezés hatékonyabbá tétele, illetve a digitális infrastruktúra építése is szerepel a hazai tervekben.

Az MI technológia széleskörű bevezetése olyan nagy kihívást jelentő, átfogó fejlesztési programokat jelent, amelyek az MI technológia felhasználásával értéket teremtenek az állampolgároknak. Ezen transzformatív programok megvalósítása egyrészt az érintett ágazat alapos átalakulását, másrészt a széles társadalom mindennapos MI-felhasználását célozzák. A cél egy olyan támogató környezet kialakítása a szabályozás, K+F+I és infrastruktúra területek együttes fejlesztésével, amely lehetővé teszi az önvezető ökoszisztéma különböző szakágainak együttes fejlődését. Ez a közlekedés területén a MI alapú automatikus forgalomszabályozást bevezetését, a városi tömegközlekedési hálózatok és járatok optimalizálását, az utasforgalom számlálását, valamint az okos parkolási rendszerek fejlesztését foglalja magában.

A stratégia ezen túlmenően foglalkozik a közlekedésszervezési és közlekedésrendészeti szakpolitikai célkitűzések végrehajtásának kialakításával és az önvezető járművek V2V kommunikációjának javításával, amelynek köszönhetően biztonságosabbá válhat az autonóm közlekedés.

A mesterséges intelligencia használatával a jövőben a hazai nagyvárosokban a képalapú forgalomirányítási technológiák és hozzájuk tartozó kamerarendszerek kiépítésével és a feldolgozott információk alapján megvalósulhat a valós idejű forgalomirányítási tevékenység. A tömegközlekedésben a valós idejű forgalmi adatok alapján a menetrend tartására optimalizált flottakezelési megoldások bevezetésére lesz lehetőség. A felhasználóknak a valós idejű járműkövetés egy applikációs felületen keresztül válhat elérhetővé, amely dinamikusan, a forgalmi helyzet figyelemmel kísérésével előre jelzi a várható érkezési időt. A digitális infrastruktúrát az autópályák mentén wifi alapú és 5G mobilhálózaton keresztül kommunikáló jármű és infrastruktúra adatközvetítéshez telepített szenzorok biztosítják majd.

(illusztrációk: ZalaZone Járműipari Tesztpálya)

A kitűzött célok megvalósításában kulcsfontosságú szerepet játszik a ZalaZone Járműipari Tesztpálya, amely a világon elsőként nemcsak a hagyományos tesztelési követelményeknek felel meg, hanem már a tervezésénél figyelembe vették a hálózatba kapcsolt és automatizált járművek tesztelési és validációs igényeit. A létesítmény valósághű városi környezetet biztosít az 5G hálózat funkcióinak demonstrálására. Kiemelkedő értéket képvisel továbbá az a tudásközpont, amely magyarországi egyetemek kompetenciáit csatornázza egy helyre, és kínál széles körű szolgáltatás portfóliót a tesztpályát igénybe vevőknek.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Közlekedésfejlesztés Nagyvasút Közlekedéstervezés

Knorr-Bremse Virtuális Tervező Laboratórium tíz éve az oktatás és kutatás szolgálatában

iho   ·   2024.11.09. 08:35

Egytizedére redukált tömegű fékpanel-alaplap, additív technológiával előállított prototípusok sora, hétszázhetven MSc hallgató és tizenöt doktorandusz: ezek beszélnek a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen működő virtuális tervező labor és a Knorr-Bremse Budapest együttműködésének első tíz évéről.