Mi várható az új menetrendben?

iho/vasút   ·   2011.09.15. 14:30
00

Nézzük először a távolsági szolgáltatásokat! Új Budapest–Zürich railjet közlekedik, Budapestről reggel 6.05-kor indulva, visszafelé 21.59-kor érkezik a Keleti pályaudvarra. Új intercity-páros jár majd Szombathelyre, és a Budapest-Nyugati–Debrecen–Nyíregyháza–Miskolc vonalon is eggyel több vonattal utazhatunk. A híresztelésekkel ellentétben a kör-intercityk maradnak, és Pécsre sem közlekednek a szegedihez hasonló „hibridvonatok”. Ez utóbbi vonalon változatlanul minden vonat a Déliből indul, és oda is érkezik. Új gyorsvonatok közlekednek Budapest–Székesfehérvár–Zalaegerszeg (a 20-as vonalon) között is.

Egyre többször láthatunk majd Traxxot is intercityk élén

Budapest elővárosi közlekedésében a legfontosabb változás, hogy a lajosmizsei vonalon az eddigi vonatokon kívül egy Budapest-Nyugati–Dabas vonatpár is közlekedik majd, a 150-es vonal kelebiai gyorsvonatai pedig Kőbánya-Kispest helyett Budapest-Keleti pályaudvarról indulnak.

Ütemes menetrend lép életbe az újra megnyitott 47-es, Dombóvár–Sásd–Komló vasútvonalon, Sásdról minden páros óra 19, Komlóról pedig majdnem minden páratlan óra 4 perckor indul személyvonat. A reggeli komlói járat 8 perccel hagyja el az ütem előtt a bányászvárost, de a 9:04-es is kimarad. Dombóvárról továbbra is csak egy reggeli vonat közlekedik.

Több vonalon az átszállási kapcsolatokban fedezhető fel némi javulás. A sokszor elátkozott székesfehérvári átszállás Tapolca felé ismét rövidül, tíz percet kell csak várni a Balaton felé indulásra. Természetesen ebbe a 30a vonal felújítás miatti folyamatos vágányzárai még beleszólhatnak. Az előzővel ellentétes a tendencia a 121-es számú, Békéscsaba–Újszeged vonalon, itt a menetidő rövidülése miatt nőtt a Budapestről érkezők várakozási ideje Békéscsabán. Maradva a délkeleti országrészben: Gyomán Vésztő felé 15 helyett 8, Budapest felé 10 helyett 5 percet kell várakozni.

A kelebiai gyorsvonatok ezentúl a Keletiből indulnak

Északon bezárultak, délen újra megnyíltak a határok: Magyarbólynál a Dráva intercityn kívül két vonatpár is átjár majd a túloldalra, Pélmonostorra (Beli Monastir). Szegeden a helyzet változatlan: az új menetrend továbbra is egyetlen vonatpárt ír Röszkén át Horgosig, Szabadkára továbbra sem közlekedik vonat.

A közelmúltban újra megnyílt vasútvonalak közül (a komlóit feljebb említettük) a 45-ös számú, Székesfehérvár–Sárbogárd vonalon a sárbogárdi intercity-csatlakozásra várakozás hat percre rövidült, a Sárbogárdról Székesfehérváron át Komáromba közlekedő szerelvények továbbra is 20-40 percet vesztegelnek Fehérváron. A 14-es, Pápa–Csorna vonalon Csorna és Szany-Rábaszentandrás között két vonatpár marad, a többi Pápáig közlekedik.

Székesfehérváron ismét rövidül az átszállási idő a tapolcai vonatokra – persze csak ha a vágányzár nem szól közbe<br>(Kemsei Zoltán felvételei)

Kapcsolódó hírek

Nagyvasút Vasút

Elhárulhatnak az akadályok az uniós hosszútehervonat-projekt megvalósulása elől

iho/vasút   ·   2024.03.05. 12:00

Az Európai Parlament TRAN bizottsága egyhangúan jóváhagyta az uniós vasúti infrastruktúra kapacitásának optimalizálását sürgető javaslatot. A terv több árut juttat a vonatokra – ez a Green Deal kulcsfontosságú eleme – a kiterhelt vasúthálózaton jelentkező problémák felszámolásának és a tehervonatok útvonalának szisztematikusabb tervezésének az igényével. A helyzet azonban ennél jóval bonyolultabb.