Miroslawiecz: lengyel repnap ritkaságokkal
Az ausztriai Zeltweg Air Powerrel azonos hétvégén két másik repülőnapot is tartottak Magyarország környékén. A Hradec Kralové repülőterén megrendezett Cseh Nemzetközi Repülőfesztiválról már olvashatták riportunkat. Kicsivel távolabb a lengyelországi 12. számú Repülőbázison, Miroslawieczben ugyanezen a szeptemberi hétvégén rendeztek nyílt napot.
A repülőtéren néhány éve még SzU-22M3-asok és UB-k állomásoztak, de utána az összes Szuhojt összevonták Swidwinbe. A csapásmérők helyét felderítők vették át. Az odatelepült egység BSP Orbiter UAV-okkal van felszerelve. A nyílt bázisnapon szinte a teljes lengyel légierő, és a haditengerészet repülőgépei is részt vettek.
A statikus soron a bázismúzeum MiG-21MF, TS-11 Iskra, SzU-22M3 repülőgépein kívül swindwini SzU-22M3, malborki MIG-29UB, Poznan-Kresiny-i F-16C vadászbombázókat is meg lehetett tekinteni. M-28TD Bryza, CASA C-235, C-130 Hercules szállító, M-28R-1 tengerészeti felderítő és PZL-130 alapfokú gyakorló repülőgépek szintén a statikus sort gazdagították.
Helikopterekből a W-2 Kania (a Mi-2 lengyel licencváltozata) mellett a W-3 forgószárnyas család több változata: a W-3AE kutató-mentőt, W-3WA felfegyverzett szállítót és a W-3PL Gluszec modernizált felfegyverzett szállító helikoptert is kiállították. A W-4 Puszcyk könnyű futár és támogató helikoptert szintén megtekintettük. Mellettük a hazánkban nem hivatalosan kivont, de papíron hadrendben lévő Mi-24W harci helikopterből is jutott statikus példány.
A dinamikus program elején Mi-17 helikopterből, majd később M-28 repülőgépből is ejtőernyősöket ugrattak, utánuk a tengerészet vette át a légteret. Először Mi-14PL helikopterrel mutattak be tengeralattjáróvadász-demót. Lehetett látni a kibocsátott huzalon vontatott szonárbóját, majd a MAD (mágneses anomáliát kereső detektor) segítségével pontosítják a tengeralattjáró helyzetét és végül kinyitott bombatérből, torpedót indítanak. Utóbbit természetesen torpedó nélkül mutatták be.
A Mi-14 távozása után a tengerészet két Perry osztályú fregattjához beszerzett négy fedélzeti Kaman SH-2G Super Seasprite helikopter közül egy repült szintén tengeralattjáróvadász-imitációt. Az amerikai gyártású forgószárnyas elődje, a Seasprite eredetileg LAMPS-I-III sorozatú forgószárnyasként volt rendszeresítve az amerikai flottánál, utódtípus az SH-60 SeaHawk lett. Ausztrália rendelte meg a modernizált Super Seasprite-ot, de az új tengeralattjárókereső-komplexum integrációja végig problémás volt, végül napjainkban megszületett a döntés, és a kengurus ország kivonja a hadrendből a vadonatúj, de nem megbízható vadászhelikoptert. A Kaman belebukott a programba, és azóta katonai megrendelést sem kapott. A lengyelek a régebbi elektronikájú, de avoinikailag kiváló helikoptereikkel elégedettek. Az alap platform egyébként, akár felfegyverzett, vagy nagyobb átalakítással kutató-mentő feladatra is alkalmassá tehető.
A tengerészek után a légierő két alap harcászati repülőgépe, a MIG-29B frontvadász és az F-16C vadászbombázó (a Tigris Demo Team) tartott bemutatót. Egy másik 29-es Malborkból közben az Ausztriai Air Power rendezvényen is repült. Szu-22M3 végül nem került a dinamikus programba, mert az alakulat a néhány napja kezdődött Ample Strike hadgyakorlaton vesz részt.
A nagysebességű repülőgépek után először Mi-24 géppár repülését láttuk, majd a W3-WA forgószárnyasokkal képesség-bemutatót tartottak. Ezek a helikopterek az oldalukra szerelt 23 milliméteres gépágyúkkal és nem irányított rakétákkal komoly tűzerővel rendelkeznek. A modernizált PL modifikációra, az orrában lévő forgatható géppuska mellett a szárnycsonkokra izraeli LR SPIKE páncéltörő rakétákat is függeszthetők, valamint a pilótafülke fölé infravörös FLIR készüléket és lézeres célmegjelölőt is beépítettek.
A képességbemutatót követően kutató-mentő produkciót láthattunk a W-3AE MEDEVAC helikopterrel.
A délelőtti dinamikus bemutatókat a Bialo-Czerwone Iskry TS-11 régi gyakorlógépekkel felszerelt csapata zárta. Délután a két vadászbombázón kívül a teljes programot ismét lerepülték a résztvevők, és az Orbiter is bemutatkozott a levegőben.
A 17 órai hivatalos zárás után, engedték, hogy a nagyérdemű végignézze a statikus soron lévő repülőeszközök hazaindulását. A kora őszi lemenő nap csodás fényekkel ajándékozta meg a fotósokat, és a három F-16, a három MIG-29, a szállítók és a helikopterek start után a szokásos alacsony beköszönést követően repültek honi bázisukra.
A belépés ingyenes volt, akárcsak a parkolás. A közönség remekül szórakozott, sok árus minőségi relikviákat árult, a cseh kolbász mellett a lengyel is megállja a helyét. A Żywiec (Táncos) sör pedig ismert Magyarországon is. A katonai repülés szerelmesei ritkán láthatnak olyat, hogy egy ország szinte teljes légierejét bemutatják egy repülőnapon belül, most Miroslawieczben megtörtént. Köszönjük, Lengyelország!
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!