Mobil a gépeken, gőzerővel szerelik a fedélzeti wifiket

TTG Hírlevél   ·   2012.10.25. 12:00
cim

Az amerikai Avionics Magazine legfrissebb számában részletes elemzést közöl a repülés közbeni telefonálás jelenlegi helyzetéről és jövőjéről. A repülési szaklap becslései szerint 2016-ra jóval több mobiltelefon lesz, mint ahány ember él a földön, mivel a mintegy 7,3 milliárd lakosra már 10 milliárd telefon jut majd. Miután pedig egyre több légi utas teheti meg, hogy repülés közben mobiltelefonján szöveges üzeneteket küldjön, internetezzen vagy akár hívásokat bonyolítson le, 2015-ben a repülőgépek fedélzetére telepített mobil kommunikációs berendezések összértéke elérheti a 2 milliárd dollárt.

A magazin prognózisa szerint 2016-ig már több mint 4000 utasszállító repülőgép fedélzetén lesz lehetőség a különböző mobilkészülékek használatára, míg 2018-ra a globális kereskedelmi légiflotta egynegyede rendelkezik az új technológiával. Ezzel párhuzamosan rohamosan terjed a gépeken a vezeték nélküli (wifi) internet használata is, az elmúlt évben például az amerikai légiutasok több mint 40 százaléka vett igénybe ilyen szolgáltatást.

Ma még általában tilos, de alakulnak a biztonságos technikai megoldások

Korábban a repülőgép volt azon kevés helyek egyike, ahol szigorúan tiltották a mobiltelefonok használatát, elsősorban azért, hogy ezek az eszközök ne okozhassanak elektromos zavarokat a repülőgépek irányítási rendszerében. A technikai akadályok elhárultával azonban egyre inkább előtérbe kerültek más, legalább ennyire fontos szempontok is.

Az Európai Unióban például egységes szabályokat és szabványokat kellett kidolgozni ahhoz, hogy a különböző tagállamok légterében közlekedő repülőgépek fedélzetén levő bázisállomások működése engedélyezhető legyen. Az Európai Bizottság (EB) már 2008 áprilisában olyan előírásokat fogadott el, amelyek az unió egészében harmonizálták a repülőgépeken biztosított mobiltávközlési szolgáltatások feltételeit. Az IP/08/537 számú jogszabály tette lehetővé, hogy egy évvel később már egyszerre két szolgáltató, az OnAir (Genf) és az AeroMobile (London) is repülőgépen hozzáférhető mobiltávközlési szolgáltatásokat indítson Európában.

Az üzleti utasok számára különösen fontos szempont, hogy legyen a fedélzeten is internet

Viviane Reding, az EU információs társadalomért és médiáért felelős biztosa szerint azonban a szolgáltatóknak a technikai előírások betartásán túl ügyelniük kell arra is, hogy a díjak ésszerű kereteken belül maradjanak. A „légi roaming” ugyanis elvileg semmiben nem különbözik a földi szolgáltatások keretében nyújtott nemzetközi barangolásétól.

Az EB tervei szerint 2014 lesz a kulcsdátum az uniós mobilkommunikációban, az évek óta tartó folyamatos árcsökkentés után ugyanis ekkor válhat valóban szabaddá a mobilszolgáltatók piaca – akár a levegőben is.

Kapcsolódó hírek