Nagy Futam III: felvonulás a Duna felett

Kelecsényi István   ·   2015.05.01. 19:06
cim

Egy év telt el, és újra május, és ha május, akkor már harmadszor rendezték meg a Nagy Futamnak nevezett, Nagy Hakni rendezvényt, amire nyilván jelentős összeget mennek el, hogy egy energiagyártó ital által szponzorált repülő és autóverseny részleg végigszáguldjon a Duna felett, illetve a rakpartokon. A népnek kenyér kell és cirkusz, az igazságot már Rómában is felismerték, és ez a mai napig nem sem vált közhellyé.

Ugyanakkor azt is írhatnám, hogy évente van egy ingyenes rendezvény, ahol a kilátogató nézők láthatják azokat az autóversenyzőket, akik egy részét hazánkban a Hungaroringen nem kevés pénzért tekinthetnek meg, illetve azokat a veterán repülőket, amelyeket mindig öröm látni a levegőben.

Az ingyenesség persze relatív fogalom, hiszen a Várkert bazárban politikai elitünk és celebvilágunk számára VIP-páholyt alakítottak különleges fogásokkal, és fejenként majd 200 eurós (60 ezer forint körüli) belépővel. Az árak ellenére pénteken már elfogyott minden jegy, pedig itt még a miniszterelnök mellett sem lehet szotyizni, mint egy sima válogatott meccsen. A VIP-eknek kedvezve az autóversenypályát is átalakították, hogy körülöttük forogjon az egész versenynek nem nevezhető autósfelvonulás, kizárva a pesti oldali nézők nagy részét, mivel jóval kevesebb hely áll a nép rendelkezésére.

A bikások hármas köteléke a Parlament tornyával. Nekünk is volt régen Aerotrigánk...<br>Kattintson a képre és nézze meg a szerző galériáját!

Kihasználva a média hatalmát, a ClassFM nevű rádióadó technikafan műsorvezetői behiénáztak volna egy-egy Alpha Jet második ülésébe. Nem jött össze, mivel az Jetek üzemidejére hivatkozva a RedBull nem kívánta utasrepültetésre használni a gépet.

Mivel elsősorban a légi bemutatóra voltunk kíváncsiak, lássuk, hogy igazából mit láthattunk. Gyakorlatilag a Red Bull flottája ismét elrepült hozzánk. Ismerjük már a fényes polírozott B-25 Mitchell és a P-38 Lightning valamint a Blue Navy színű F-4U Corsair alakját, hangját repülését. Ismerjük, de minden évben várjuk. Ezen felül most nincs Pilatus, sem más Redbull Old Timer merevszárnyú, de van a tavaly is látott, és már a repülőnapokon is sokszor megcsodált repülése két helikopternek.

Az MBB által gyártott Bo-105 könnyűhelikopter a fizikai törvényeinek határát feszegeti repülésével,  a TAH-1 Cobra helikopter pedig alakjával és hangjával az 1960–70-es éveket idézi. Jó reggelt, Vietnam! mondanánk, ha nem egy elfuserált bika alakú mázolás lenne a gépen, hanem az eredeti festése, mert így eléggé csúnyácska szegény.

A Flying Bulls, Repülő Bikák, egy indiai összeakadás után jelenleg négy helyett háromgépes formáció, közben új típusra is váltottak). Kiválóan repülnek, de nekünk is volt régebben egy Aerotrigánk. Most már csak vendégkötelék van.

Imreh Lajos és Mi-2-ese füstbe burkolózva, avagy a Csirkecomb műrepül

A Bikák ejtőernyősei is feledhető produkciót hajtottak végre, régebben egy kis vidéki repülőnapon többen ugrottak, mint most.

Ja és az Alpha Jet gyakorló-könnyűtámadó repülőgép, amely bíborbika színével ismét csak repülő reklámtábla, de a hangja legalább a sugárhajtású dübörgés. Az eredetileg a német Luftwaffe állományában repült gépek már több éve szolgálnak az osztrák energiaitalosok flottájában.

Ha már dübörgés: honvédségünk 3301-es oldalszámú helikoptere és fél tucat ejtőernyőse is részt vett a légifelvonulásban. Most már csak Mi-8 és Mi-17 helikoptereink vannak, azokból is egyetlen gépet tudott ismét Szolnok kiállítani, ha nem számítjuk a kutató-mentő szolgálatot. Ráadásul ezzel a helikopterrel sem lehetett legalább egyetlen alacsonyabb átrepülést végrehajtani a Duna felett a nézőknek. Hadügyminiszterünk ugyan megígérte, hogy lesz helikoptertender, és lesz is majd valamikor, igaz körülbelül öt éve ígéret az új forgószárnyasok beszerzése. Most már nincs meg az a képesség, amely például a kolontári iszapkatasztrófa során rendelkezésre állt, amikor éjszakai NVG szemüveggel NVG kompatibilis Minyokkal dolgoztak a hajózóink. Ahogy nincs meg a Mihu sem, vagyis a NATO kód szerint Szarvas nevű harci helikopter egységünk, hiszen kivonták a gépeket a szolgálatból.

Mindkét műrepülő ászunk sűrűn járt a Lánchíd alatt, itt épp Veres Zoli

A katonai részhez annyi, hogy idén huszonöt éve, hogy Vitéz Szentgyörgyi Dezső névre keresztelték egyetlen szuperszonikus tényleges harci repülőgépekkel felszerelt bázisunkat. Talán egy hármas Gripen kötelék áthúzását megérdemelte volna ez a negyedszázados ünnep.

Üdítő dolog, hogy a levegőben megjelent a Gold Timer alapítvány három idős repülőgépe. A LI-2 hazánk büszkesége, a típus világon egyetlen repülőképes darabja. A Po-2 a „Podva” az első volt a Goldtimer Alapítvány gépei közül, és mindig öröm nézni, lassú repülését, akárcsak az R-18 Kánya szárnyalását, amely magyar tervezés, magyar kivitelezés, magyar old timer.

A sportrepülők: vannak Veress Zoli és vannak Bessenyei Péter fanok, és vannak, akik mindkettőt imádják. Én mindkét kiváló pilótát csak megsüvegelem, mivel évtizedek óta meg sem tudják közelíteni repülési tudásukat a következő generáció sportrepülői. Lassan-lassan kiöregszenek, de mindig boldogság látni örömrepülésüket.

Volt még egy helikopteres bemutató. Imreh Lajos és Mi-2-ese füstfelhőbe burkolózva végrehajtott repülése is mutatja, hogy mestere a „Csirkecomb” vezetésének, de inkább az a fontos, hogy az általa kifejlesztett légitűzoltó rendszer szinte egyedülálló a világon.

Egy szép kötelék: Corsair, Lightning és Mitchell a második világháborúból, kakukktojás az Alphajet

Tavaly a WizzAir vadiúj Airbus A320-as repülőgépe, idén a Farnair Boeing B-737 tehergépe képviselte a polgári repülés Nagyvasait a levegőben. Emlékezzünk vissza 2010. előtt a MALÉV Boeing 767-es óriásának áthúzására a Lánchíd felett. De ezek az idők is elmúltak, akárcsak a nemzeti Légiközlekedési Vállalat.

Körülbelül ennyi a Nagy Futam III. a levegőben. A kommentátorokat ismét inkább az autók érdeklik, a repülők csak töltelékek, a Forma–1, a rallyautók és a többi négykerekű imádóknak, már reggeltől rikoltozzák a versenyzők, és persze a vörös bikás energiaital nevét. Ezért fizetik őket. De a népnek ez látványosság elérhető, és ezért minden évben tele a rakpart azon része, ahonnan látják az ingyenes cirkuszt, mert kenyeret még nem osztanak.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.