Narancssárga vonalkód és türkiz falevelek
A Nyugati pályaudvar és az Arany János utca metróállomások építészeti koncepciójának megfejtéséhez az építész tervezők nyújtanak segítséget.
A Nyugati pályaudvar és Arany János utca metróállomásokat 1981 decemberében helyezték forgalomba, tehát 42 év után újultak meg kívül-belül. Az utasok által is érzékelhető változás az utasforgalmi terek modern megjelenése. Az új arculatok megfejtéséhez az építész tervezők a helyszínen mutatták be, hogyan fogalmazták újra az állomások belső tereit.
A Nyugati pályaudvar az M3-as metróvonal egyik legforgalmasabb állomása, hiszen az országos vasúthálózattal és a világ egyik legforgalmasabb villamosvonalpárosával a „négyes-hatos”-sal teremt kapcsolatot. Az állomás különlegessége, hogy a kék metró vonalán jellemző alacsony belmagasság helyett itt szokatlanul tágas terekkel találkozunk. Az eredeti építészeti dizájnt meghatározó karakteres piros, kék színek szelídebb narancs, fehér, kék árnyalatokkal térnek vissza. Láthatóvá válik a metró igazi arca. A burkolatok eltávolításával a lejtakna a maga „természetes szépségében” jelenik meg, bemutatva az állomás nehéz, összetett építéstechnológiáját. A lamellás álmennyezet osztása vonalkódra emlékeztet, utalva az közelben lévő bevásárlóhelyekre. Az oszlopok egyedi formájáról és színezéséről többek között maguk a tervezők árulnak el részleteket.
Elegáns városi környezetben találhatótó az Arany János utca; a Szent István-bazilika közelében, a nemrég megújult Podmaniczky téren. Az állomásnak önálló felszíni épülete van, így az utasok itt nem egy aluljárón keresztül közelíthetik meg a peronszintet. A felújítás előtt a kevésbé karakteres állomások közé tartozott, mészkő falburkolatával, narancsszínű műanyag padjaival és sárgászöld ajtólapjaival. Most letisztult, elegáns külső, világos és sötét kékesszürke, valamint türkiz árnyalatok jellemzik a megújult arculatot. A felszíni épület üveghártyaként megjelenő felületén keresztül beszűrődő napfény világos, barátságos környezetet teremt. A peronszint alacsony belmagasságát a japán pagodákhoz hasonlítható szerkezete próbálja tágítani. A helyszín miatt egy érzékenyebb művészeti réteggel gazdagodik az architektúra, hogy mégis hogyan, kiderül a tervezők tolmácsolásában.
Nyitóképünkön: Czigléczki Attila és Hatvani Ádám építész tervezők a Nyugati pályaudvar metróállomáson
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!