Negyven nappal ez első Henschel nagydízel után befutott a második, a 035-ös is
A MÁV-Start továbbra is tizenöt, Thyssen Henschel gyártmányú dízelmozdony bérbevételét tervezi egy svéd lízingcégtől, ám a nagydízelek jöttének forgatókönyve szemlátomást eltér a tervezettől.
A vasútvállalatot nem véletlenül kérdeztük arról, hogy időarányosan hogyan is áll a program, hiszen júniusban még arról volt szó, hogy az első két masina még abban a hónapban befut, és augusztustól forgalomba is állnak. Ám az időközi változások miatt – a 017-es július végén, a 035-ös két napja érkezett meg – nyilván új szkriptet kellett felvázolni. A MÁV a lényegre törő válasza: „Jelenleg a mozdonyok tanúsítási előszemlére történő felkészítése zajlik. A műszaki kivitelezés és az üzemre történő alkalmassá tételének, honosításának előtervei ezzel egy időben folyamatosan készülnek. A sikeres előszemlét követően kerülhet sor a tényleges műszaki kivitelezésre, ezt követően a szükséges tanúsítások és hatósági próbákat követően állhatnak forgalomba a mozdonyok.”
Már ez a válasz is említi a szükséges tanúsítások meglétét, amellyel összefüggésben felvetettük, a Start ezeknek a mozdonyoknak a hazai hatósági engedélyeztetését eleinte nem tartotta aggályosnak, mondván ezek „olyanok, mint a Nohab”. Csakhogy nem olyanok, ezért például sok-sok pénzért kellene felszerelni rájuk Magyarországon rendszeresített vonatbefolyásoló berendezést. A vasúttársaság azonban nem osztotta aggodalmunkat, mondván, a „hazai szabályzás alapján a magyar típusengedéllyel rendelkező járműtípusokhoz hasonló járművekre nem szükséges az ETCS felszerelése, így ahogy korábban sem, a jövőben sem tervezzük ezeket a járműveket a vonatbefolyásoló berendezéssel ellátni”.
Időközben kiderítettük, ennek az a magyarázata, hogy az egész ügylet engedélyezési oldalról már egy éve megindult, így a vonatkozó, az ETCS felszerelésére vonatkozó jogszabályi változás (szerencsére) nem érinti ezeket a mozdonyokat.
Arra ugyan nem érkezett válasz, hogy hogyan fogják üzemeltetőként áthidalni azt, miszerint 017-es pályaszámig, majd 018-tól eltérő a mozdonyok vezérlő feszültsége, ellenben visszatérve a "hasonlít, nem hasonlít" dilemmára, amíg az M61 sorozatú gépek első generációs dízelmozdonyoknak tekintendők, tehát gyakorlatilag a múlt század harmincas éveinek haladó műszaki színvonalát hirdetik, addig a Thyssen Henschel masinái (Dániában ME, Svédországban TME sorozat) a hetvenes évtizedét. Utóbbi kétütemű dízelmotorja nagyobb és turbós, regulátora jóval korszerűbb, forgóváza 230 kilométer per órára engedélyezett, időközben a félvezetők fejlődése és az aszinkron-vontatómotorok elterjedése az elektromos erőátvitel új távlatait nyitotta meg – a TME-k vontatómotorjai aszinkron háromfázisú, váltakozó áramú motorok, továbbá a mozdonyok megfelelő vontatott jármű (vezérlőkocsi) esetén tudják a távvezérlést. Az eltérések listája azonban ennél jóval hosszabb.
A nagydízelekre ugyanakkor kétségbevonhatatlanul szüksége van a magyar vasútnak, hanyatlik a dízeltrakció, és bérleti díjuk is jutányos: napi 150 ezer, évi cirka 55 millió forint, nagyságrendekkel kevesebb, mint amennyiért a MÁV-Start mondjuk egy Szergejt ad bérbe mozdonyvezető és gázolaj nélkül egy társvasútnak.
Ui: Azt már nem firtattuk, ha a folyamatosan szervezeti metamorfózis előtt álló MÁV-Volán-csoport a jelenlegi állás szerint szőröstől, bőröstől benyeli a MÁV Rail Tours-t (az egykori Nosztalgián keresztül valósulna meg a mozdonybérlés, sőt, az első két gép kifejezetten az MRT-é lenne, ugyanakkor – hivatalos helyről meg nem erősített információk szerint – a 035-ös visszatér majd szolgálati helyére, Lengyelországba, mivel csak honosíttatásra érkezett hozzánk), akkor 2025. január 1-jétől milyen konstrukcióról lehet majd beszélni. Valószínű, hogy a társasági átalakulás bizonyos részleteinek tisztázatlansága áll annak a hátterében, hogy még nincs aláírt megállapodás.
(fotók: Kovács József és Indóház)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!