Nem jött be a fővárosban a szombati menetrend

MTI/iho   ·   2020.04.01. 13:41

Előbb az utasok emeltek szót a BKK közösségi oldalán a szombati menetrend bevezetése ellen: a járatok ugyanis a korábbinál jóval zsúfoltabban, és – legalábbis járvány idején – kritikus utastömeggel közlekedtek. A helyzetre hamarosan a Budapesti Fejlesztési Központ igazgatója, Vitézy Dávid is reagált facebook bejegyzésében. Vitézy egyrészt jogosnak tartotta a reggel munkába igyekvő tízezrek felháborodását, másrészt megjegyezte, egy rendkívüli járványhelyzeti munkanapi menetrend helyett, talán lustaságból, talán nemtörődömségből, de egyszerűen megpróbálták a szombati menetrendeket ráhúzni a mostani helyzetre. Itt jegyezzük meg, forgalomszámlálóira hivatkozva a BKK már a reggeli órákban jelezte, tudnak a kialakult helyzetről, és csütörtökön módosított menetrendet vezetnek be. Fürjes Balázs, a Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár pedig Karácsony Gergely főpolgármesternek címezve mondandóját a Twitteren írta, a szombati menetrend szerinti járatokon lehetetlen a távolságtartás reggelente, így joggal „akadtak ki” az utasok.

Karácsony Gergely kora délután a facebook-oldalán reagált: a közösségi közlekedés szerepe még a részben elnéptelenedett városban is fontos. Miközben a buszok, trolik, villamosok és a metrók átlagosan tíz százalék alatti kihasználtsággal futnak, logikus lépés a járatok ritkítása és a gépjárművezetők védelme a járványhelyzet idején. Egyúttal utasította a BKK vezérigazgatóját, hogy sűrítsék a járatokat.

Ennek megfelelően (és a tapasztalatok alapján) csütörtöktől a szerdainál sűrűbb menetrend lép életbe számos fővárosi vonalon. A járatsűrítés célja, hogy egyetlen vonalon se legyen nagyobb a járművek kihasználtsága a nemzetközi gyakorlatban is alkalmazott harminc százaléknál, azaz az utasok tartani tudják a megfelelő távolságot egymástól. Az április másodikától érvényes gyakoribb járatindulás a frekventált viszonylatok esetében a következő:

-        Az M3-as metrópótló buszon hajnali öt óra után gyakrabban indulnak a buszok.

-        A 2-es villamos vonalán a H6-os HÉV minden beérkező szerelvényéhez egy többlet villamosindulást biztosítunk.

-        A 74-es trolibusz vonalán hajnali öt óra után tíz percenként indulnak a járművek.

-        A 8E járat vonalán reggel hatórától tíz percenként indulnak a buszok.

-        A 20E és a 30-as járat vonalán hajnali öt órától már sűrűbben, tízpercenként indulnak a buszok.

-        A 32-es busz már hajnali öttől tíz percenként indul.

-        A 44-es buszjárat reggel hat órától negyedóránként közlekedik.

-        Az 54-es és a 68-as vonalon a rövidebb járművek helyett csuklós buszok közlekednek.

-        A 97E vonalon már hajnali öt  órától tíz percenként indulnak a járatok.

-        A 99-es busz már hajnali öt órától tíz percenként jár.

-        A 151-es busz az iskolaszüneti menetrend szerint jár.

-        A metrópótlást segítő 194M vonalon iskolaszüneti menetrend szerint indulnak a buszok.

-        A 220-as busz reggel hattól tíz percenként közlekedik.

-        A 276E vonalán már hajnali öt órától tíz percenként indulnak a buszok.

A BKK munkatársai április 2-án, csütörtökön reggel – és természetesen az azt követő napokon – továbbra is kiemelt figyelemmel követik a járatok kihasználtságát, és amelyik vonalon szükséges, további sűrítéseket vezethetnek be. Ezzel párhuzamosan a közlekedési központ növelte a város különböző pontjain várakozó tartalék járművek számát – ezek szükség esetén azonnal forgalomba állíthatók.

Mivel a járatsűrítés célja, hogy egyetlen vonalon se legyen nagyobb a járművek kihasználtsága a nemzetközi gyakorlatban is alkalmazott harminc százaléknál, ez a rövidebb buszok és trolibuszok esetében átlagosan húsz, a csuklós buszok és trolibuszok esetében 32, az M2-es metrón 230, az M3-ason 245, az M4-esen 185, a nagykörúti villamoson és a hosszú CAF-okon 108, a rövid CAF-okon, a hannoveri villamosokon, a 2-es, a 47-es és a 49-es vonalon 54, a Tatra típusú villamosokon pedig kocsinként 27 utast jelent.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Art, ami a metrónak sosem árt

iho/vasút   ·   2016.12.18. 18:45

A világ számos városában a földalatti nemcsak a puszta funkcionalitás eszköze, hanem kiemelkedő művészeti értéket is képvisel. A moszkvain kívül a londoni, a müncheni vagy a stockholmi is a képzőművészet fontos terévé vált.

Vasút Nagyvasút

Régi idők vonatja

Jermann Kálmán   ·   2013.08.02. 11:30
Majd’ négy órát töltöttünk a menetrend szerinti vonatot vivő Nohab vezetőállásán, kétszer is. Ez a visszaút krónikája, Tapolcától a Déliig. Még négy hétvégén jár a 017-es, nem késő kipróbálni!