Nem minden hulladék szemét…

Bánhidi Emese   ·   2015.01.26. 19:20
metro1cim

Évek óta bevett szokás, hogy a New York-i közlekedési társaság bedobja az óceánba a leselejtezett metrókocsikat. És mindezt azért, hogy óvják a környezetet. Ugyanis a moszatok, algák és hínárfélék számára szilárd talaj kell a megtapadáshoz.

Normális körülmények között ezek a természetes korallzátonyokon telepednek meg. De a korallok folyamatosan pusztulnak, mert nem tudnak alkalmazkodni az egyre nagyobb széndioxid-kibocsátás miatt elsavasodó, és a klímaváltozás miatt felmelegedő óceánok vízéhez.

A fotókat Stephen Mallon készítette 2008 és 2010 között, de a metrókocsik Atlanti óceánba süllyesztése 15 évig tartott, és még nincs vége. Eddig összesen 3000 landolt belőlük az óceán mélyén.

Ilyen, csupán elsőre furcsa környezetvédelmi akció nemcsak Amerikában, és nemcsak metrókocsikkal történt. Hasonló megfontolásból süllyesztettek el egy TU-154-es repülőgépet is.

Azóta már a világ legnagyobb mesterséges zátonya lett a 48 méter hosszú és 37,5 méter fesztávolságú utasszállító gépből.

A szovjet gyártmányú Tupoljev Tu-154-esek az egész szocialista blokkban (így hazánkban is) jól ismert repülőgépeknek számítottak. A gépek egyike a 35 éven át országát vezető bolgár kommunista politikust, Todor Zsivkovot szolgálta. Utasai közül sok más ismert ember is felsorolható, például a baráti Kubát uraló Fidel Castro is repülhetett vele. A 2000-es években merült fel annak a lehetősége, hogy a Bulgáriában is egyre népszerűbbé váló búvárkodás új, izgalmas látványossága legyen a Fekete-tengerben, Várna mellett elsüllyesztendő kiszuperált Tu-154-es. A parttól 700 méterre, 22 méteres mélységben került végső nyughelyére a repülőgép, és természetesen azonnal a búvárok új kedvencévé vált.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek