Norwegian: nem elég a mentőcsomag!

iho/repülés   ·   2020.08.29. 09:00
Clipboard03

A társaság százhatvan gépe közül száznegyven a földön marad. A légiközlekedés helyzete a kormányok döntésein múlik az újabb korlátozásokról.

Európa harmadik legnagyobb low-cost társasága pénteken hozta nyilvánosságra a helyzetét jellemző adatokat, a lényeg: annak ellenére, hogy a második negyedévben az elsőhöz képest sikerült javítani a mérlegen, a járvány 603 millió dollárnyi veszteséget okozott.

A Norwegian egyike volt azoknak a társaságoknak, amelyek a COVID előtt már komoly pénzügyi problémákkal küszködtek, és amikor más cégek sorra kaptak állami támogatást a vírus okozta válság berobbanásakor, a norvég kabinet nehezen szánta el magát hasonló lépésre.

(fotók: Norwegian)

Ami a társaság közleménye szerint azonban a talpra állás reményeit végképp lerombolta, az a norvég kormány intézkedése volt, a karantén-szabályok ismételt érvénybe léptetése olyan országokkal szemben, mint Németország, Spanyolország, az Egyesült Királyság és Franciaország.

A Norwegian közleménye arra figyelmeztet, ha nem sikerül megállapodásra jutni a hitelezőkkel, a társaság fizetésképtelenné válhat és csődeljárás alá kerülhet, pedig megfelelő források mellett a cégvezetés szerint képes lenne folytatni a működését.

Jacob Schram vezérigazgató szerint a 2020-as év komoly reményekkel indult, hála a sikeres költségcsökkentő intézkedéseknek és a hatékonyabb működtetésnek, de a járvány okán hozott korlátozások egyik napról a másikra teljesen felszámolták az utazási igényeket.

A Norwegian utaskilométer-teljesítménye vagy hetven százalékkal esett vissza, nyolcezer alkalmazottat kellett elbocsátani vagy felfüggeszteni a munkáját.  A cég százhatvan gépe közül száznegyven parkol a földön, köztük természetesen a 737 MAX típusúak. A Norwegian korábban kilencvenhét, már megrendelt gép átvételét mondta le, ezekből keilncvenkettő tartozik a korábbi katasztrófák kapcsán földre kényszerült típushoz. Ugyanakkor a társaság harminchat szélestörzsű, nagy hatótávolságú 787-esnek is a tulajdonosa, és sok megfigyelő szerint a Norwegian pénzügyi bajai jelentős részben a cég úttörő vállalkozásához, az interkontinentális low-cost hálózathoz köthetők.

Jacob Schram kijelentette: a norvég kormánytól csak hónapokkal ezelőtt kapott hitelgarancia és a részvényesek és a lízingcégek által biztosított kölcsön „nem elégséges az elhúzódó krízis átvészeléséhez”.  

Július elsejével a Norwegian hetvenhat vonalát élesztette fel, hatszáz alkalmazottat állított ismét munkába és az addigi hét-nyolc géphez további tizennégyet állított ismét forgalomba. A piac állapota azonban továbbra is bizonytalan, és minden attól függ, milyen döntéseket hoznak a kormányok az utazási lehetőségekkel kapcsolatban, hangsúlyozza a közlemény.  

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.