Őcsényen a világ szeme: Eb-nyitó, airshow vasárnap!

iho   ·   2015.07.10. 08:45
cim

Őcsényben gyülekeznek a kontinens legjobb vitorlázópilótái: vasárnap kezdődik a Szekszárd közelében lévő remek füves repülőtéren a 18. Vitorlázórepülő Európa Bajnokság, amelyre népes mezőny gyűlik össze, az előzetes nevezések szerint nyolcvanöt versenyző küzd majd a helyezésekért a 18 méteres fesztávolságú gépek, az open vagyis szabad osztály, illetve a 20 méteres kétülésesek kategóriájában. Hat magyar is ott lesz a mezőnyben, az egyik legnépesebb csapat lesz a miénk. A névsor: világrekorderünk, Hegedűs László (Bagoly), valamint Laurinyecz Sándor (Borkuti Bélával) a szabadosztályban, Halász László és Szabó Péter a 18 méteres, a Kiss Dániel/Szabó Anna illetve a Tamás Ferenc/Vörös Jenő páros a 20 méteres kétüléses kategóriában indul.

(fotók az EB és az őcsényi klub Facebook-oldaláról)

A FAI, a Nemzetközi Repülő Szövetség valóban jeles helyszínt talált Őcsényen: ez a repülőtér és az itt működő repülőklub rendezte évtizedeken keresztül Magyarország talán legkedveltebb vitorlázó versenysorozatát, a külföldi pilóták körében is népszerű Gemenc Kupát. A reptér fekvése is alkalmas ilyen nagyszabású verseny kiírására, innen bármelyik irányban kiírhatók a távok. A hazai rendezők, az Őcsényi Repülőklub, a Magyar Repülő Szövetség valamint a Vitorlázórepülő Szövetség pedig alaposan felkészült az alkalomra: a versenyzőket nemcsak kempingezésre kijelölt hely, hanem faházak sora várja a repülőtéren, elkészült már az eligazító terem, felállították és berendezték az étkező- és rendezvénysátrat, a verseny lebonyolításához, a gépek előkészítéséhez és tárolásához szükséges létesítményeket, sőt, a napokban megérkeztek azok a nagyteljesítményű gázturbinás Cmelak vontatók is, amelyeknek nem lesz probléma a vízballaszttal terhelt, nehéz open-kategóriás gépek levegőbe emelése.

Ami pedig a vasárnapi nyitást illeti, a szervezők egy kis repülőünnepet is varázsolnak a mezőny és a látogatók számára. Már a ceremónia indítása is stílszerű lesz, An-2-esből ugró ejtőernyősök hozzák majd az Európa-bajnokság lobogóit, majd az ünnepség után következik egy príma kis repülőnap: stílszerűen egy kétüléses iskolagép, az IS-28B2 csőrléses bemutatójával, aztán következik egy oldtimer műsor, a Goldtimer Alapítvány „kétfedeles varrógépe”, a közkedvelt Po-2-es a Rubik-féle negyvenes évekbeli iskola-vitorlázót, a Cimborát vontatja fel.

A Cmelákok segítik a mezőnyt a levegőbe

Ezután viszont a mai csúcstechnika következik. Mint arról az iho/repülés többször beszámolt, a magyar versenyzők egyike, Laurinyecz Sándor, pilótatársa, Borkuti Béla támogatásával épp ennek a versenynek a kapcsán bérelte ki a mezőny egyik legpotensebb szabadosztályú gépét. A tavaszi érkezés óta jónéhány rekordot is repültek már vele, a gép saját behúzható motorral szállhat fel és egészen elképesztő, 65-ös siklószámra képes, volt, hogy egy távon kilenc eddigi rekordot sikerült megdönteni. A több mint 28 méteres fesztávolságú EB 28E bemutatja azokat a pillanatokat, amelyek a legszebbek a kívülállók számára is, amikor a gépek nagy sebességgel, felhajló szárnyakkal, és jó idő esetén az eddig megtartott vízballasztot eldobva, páracsíkot húzva repülnek át a célvonal fölött.

Ezután következik a repülősportok talán legesztétikusabbja, az igazi suhanó légibalett, a vitorlázó műrepülés, ráadásul a műfaj egyik világbajnoka, Tóth Ferenc előadásában (aki általában ráadásul zenére szokta lerepülni a programját). Bemutatóznak a siklóernyősök és hármas köteléket repülnek a motoros sárkányok, a levegőben is látható lesz a Magyarországon egyre népszerűbb autogirók egyike, illetve a Wiener Neustadt-i Diamond cég két típusa: az egymotoros DA-20-as és a két dízelmotorral repülő DA-42-es.

Az EB 28E egyelőre a földön: német lajstrommal magyar pilóták repülik

Őcsény valaha a Repülőgépes Szolgálat egyik fontos bázisa volt, de a nagy visszaesés ellenére a mezőgazdasági repülés még mindig él Magyarországon: egy csillagmotoros, koaxiális rotorelrendezésű Ka-26 és egy Turbo Cmelak repülése emlékezteti majd a közönséget erre, a rendkívül mozgékony Kamov amúgy is a szőlővidékek kedvelt típusa volt. Majd jön egy különleges szám, az ejtőernyős a duplafedeles An-2-es szárnyán repül, és onnan ugrik.

Végül két műrepülő bemutató zárja a repülőnapot: egy klasszikus Zlin Z-226-os Tréneré – ezzel a típussal 1962-ben győzött egyéniben és csapatban is a magyar válogatott a világbajnokságon – majd következik egy mai ász és világbajnok egy ízig-vérig modern repüléssel: a Red Bull Air Race keresztapja és egyik sikeres pilótája, Besenyei Péter ezúttal nem pilonokat kerülget, hanem szabadon szárnyal és gyártja a legkülönbözőbb figurákat, ahogy ezt a hazai repülőnapok közönsége leginkább szereti. A műsor után sétarepülés: a gépek a tombola győzteseit is magukkal viszik.

A napokban érkeznek a versenyzők és a versenygépek

De persze nyitás után is érdemes kilátogatni a reptérre. A remélhetőleg jó időben tartott napi versenyszámok elején a felvontatás, a végén pedig a gépek hazatérése is fantasztikus látvány, aki pedig a napi hírekre, eredményekre külön kíváncsi, az a verseny weboldalán követheti az eseményeket.

Végül még egy érdekesség: a 18. FAI Vitorlázórepülő Európa Bajnokság úgynevezett „zöld rendezvény”: szelektív hulladékgyűjtéssel, minimális anyagfelhasználással, elektromos autókkal, ésszerű vízhasználattal, és így tovább. Mint a szervezők közleménye utal rá, természetes ez a szemlélet azoknak, akik ezt a természetközeli sportot űzik, gólyákkal és sasokkal együtt repülik be a légteret.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.