Olasz kézben a görög vasút

iho/vasút   ·   2017.01.19. 16:15
400px_trainose

A Görög Köztársaság Eszközfejlesztési Alapja (HRADF) nevű privatizációs ügynökség még tavaly júliusban jelentette be, hogy az olasz nemzeti vasút Ferrovie dello Stato Italiane (FS) csoport lett a kiválasztott ajánlattevő. A Trainose privatizálására kiírt közbeszerzésen való részvételre az orosz nemzeti vasút RZSD, valamint az infrastrukturális és bányászati tevékenységet végző Gek Terna csoport is jelezte szándékát, tényleges ajánlatot azonban csak az FS nyújtott be egy negyvenötmillió eurós pályázat formájában. A részvényfelvásárlási megállapodást a számvevőszék jóváhagyását követően a napokban írták alá Athénban. A tranzakció lezárásához már csak az Európai Unió jóváhagyása van hátra – ami az új tulajdonos reményei szerint heteken belül meg is történhet –, valamint az, hogy befejeződjön az Európai Bizottság függőben lévő, állami támogatást érintő vizsgálata: a Trainose több mint hétszázmillió euróval tartozik a görög infrastruktúrakezelő OSE-nek. Az értékesítési procedúra négy év alatt zárul le. Az ügynökség szerint a nagy szaktudással és tapasztalattal rendelkező FS elkötelezett a Trainose megerősítése és fejlesztése iránt, hogy a vasúttársaság fontos szerepet tölthessen be a vasúti ágazatban.

A görög nemzeti vasút Trainose egy négyéves felvásárlási folyamatot követően kerül át az olasz nemzeti vasút FS tulajdonába (forrás: Railway Gazette)

Az International Railway Journal arról ír, hogy a hatszázhetven dolgozót alkalmazó Trainose járatait 2015-ben tizenhatmillió utas választotta. A vasúttársaság 2013 óta először könyvelhetett el pozitív gazdasági eredményeket: százharmincmillió eurós bevétel mellett 2,7 millió euró nettó nyeresége volt. A közlekedési cég körülbelül ezeregyszáz járművet bérel, és naponta közel háromszáz járatot üzemeltet.

Az FS vezérigazgatója, Renato Mazzoncini elmondta, a Trainose felvásárlása növekedési és fejlődési lehetőséget kínál az FS Italiane és a görög vasút számára is: előbbi tovább folytathatja a nemzetközi fejlesztést, utóbbi pedig előnyt kovácsolhat az FS szakértelméből és tapasztalatából. A tranzakció teljes mértékben összhangban áll az FS 2017 és 2026 közötti stratégiájával, mely a nem Olaszországban található üzletágak értékének megnégyszerezését tűzte ki céljául, több mint négymilliárd euró értéket képviselve az időszak végére. Az FS a Trainose-biznisz előtt egy héttel az Egyesült Királyságban üzemelő National Express Grouptól vásárolta fel a c2c-t – számol be a Railway Gazette.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek