Öreg gépek az égen: kipróbálható élmények Budaörsön!

Márványi Péter   ·   2014.07.10. 07:45
cim

Milyen érzés egy sok évtizeddel ezelőtt gyártott repülőgéppel felemelkedni? Többféleképp is furcsa, mondhatni életre szóló tanulság.

Ha az ember például a Po-2-es hátsó ülésébe kerül, akkor a repülés elemi élményét kapja. Az, ami történik, akár még az első világháborús időket is felidézhetné, kétfedelű gép nyitott kabinnal, a szél játszik az ember bámuló feje körül. Zúg a levegő és elől csitteg-csattog a csillagmotor: járnak a szelepek, pörög a légcsavar, a szél játszik a szárnyak közötti húrokon. És ha valakinek már volt alkalma modern kisgéppel repülni mostanság, annak van még egy nagyon furcsa plusz élménye, pláne, ha kicsit szeles az idő: olykor a gépecske szinte állni látszik a levegőben, annyira kis sebességgel képes az égen maradni, és a repüléshez kicsit is konyító ember számára ez még inkább elképesztővé teszi a repülést.

Ha viszont az ember a Li-2-est választja az egészen másféle meglepetés. Bevallom, számomra is nagyon furcsa volt, amikor először repülhettem a HA-LIX kabinjában, hogy ez az élmény mennyire fura keveredése a legeredetibb oldtimer-feelingnek és az utasszállító gépek kellemes komfortjának. Sokkal kisebb volt a kabinban a motorok hangja, mint azt az ember várja, pláne, ha már kívülről is hallottam ezeknek az ezer lóerős csillagmotoroknak a dübörgését, hát ez bizony belülről kellemes duruzsolás.

Nos igen, a szép Malév-festésű nagy madár végül is annak a típusnak a változata, amely elvezetett a mai csendes és kellemes légiközlekedéshez. Viszont a Goldtimer gépe ugyancsak elég lassú, ha nem is annyira, mint a Po-2-es, ahhoz, hogy egy igazi utasszállítóhoz képest  közelebbről és hosszabban élvezhesse az ember a repülés nyújtotta utolérhetetlen madártávlatot. Különben is, melyik járat kerül valaha is közel mondjuk a budai hegyek álomszép vonulatához vagy a visegrádi várhoz és a Duna regényes kanyarjaihoz arrafelé?

És még mesélhetnénk a sárga festésű Rubik-gép, a Kánya meglepő mozgékonyságáról, no igazi műrepülést nem kell várni tőle, de aki szereti a kalandot összekötni a régi idők repülése iránti vonzalmakkal, annak nyilván elfér az élménytárában néhány alaposan beszűkített forduló a kis csillagmotorossal.

Ennyi kedvcsinálóként, a lényeg: most szombaton, a Goldtimer számára nyújtott adományok mellett ismét van lehetőség Budaörsön felszállni ezekkel a szép öreg csodamadarakkal.

További (regényes és pontos) részletek a Goldtimer Alapítvány weboldalán, jelenkezés pedig az info@goldtimer.hu címen.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek