Orosz döntés: államosítják a nyugatról lízingelt gépeket

iho/repülés   ·   2022.03.16. 09:00
800px-Tailfin_aeroflot

Az elnöki aláírásnál jóval korábban kezdődött az átlajstromozás. Az orosz hatóság ad ki minden engedélyt, orosz feltételek szerint. Karbantartás, üzemeltetés, repülésbiztonsági kérdések. Seremetyevo: nem kell külön nemzetközi terminál.

Végleg eldőlni látszik az orosz légitársaság által használt nyugati tulajdonú bérelt gépek sorsa, annak ellenére, hogy eredetileg a szankciós intézkedések március 28-ig adtak határidőt a lízingszerződések rendezésére. Putyin elnök ugyanis aláírta azt a rendeletet, amely lehetővé teszi, hogy az orosz kormány birtokba vegye a lízingelt gépeket és helyi eszközökként jegyezze be őket. Az előzményekhez azonban az is hozzátartozik, hogy az Európai Unió felfüggesztette ezeknek a gépeknek a repülési engedélyét.

Ez egyedül a dublini AerCap számára több, mint 150 repülőgép elvesztését jelenti, 2,3 milliárd dollár értékben. A mostani becslések szerint több, mint ötszáz gép „államosításáról”, illetve a használó orosz társaságok tulajdonába juttatásáról van szó, beleértve azokat a Bermudán bejegyzett és ottani cégektől bérelt gépeket, amelyektől a regisztráló ország ugyancsak megvonta a repülési engedélyt.

(fotó: Pobeda)

Az eredeti tulajdonosok teljes gépvesztése már akkor eléggé valószínűvé vált, amikor az orosz légitársaságok egy-két kivételtől eltekintve leálltak a külföldi repülésekkel, egyfelől természuetesen a légtérzárlatok miatt, de ahol elméletileg szabadon közlekedhetnek az orosz üzemeltetésű vagy tulajdoni gépek, épp attól való félelmükben, hogy bárhová is mennének velük, a lízingcégek más külföldi reptereken is legfoglalhatják a tulajdonukat jelentő gépeket.

Ugyanakkor az orosz szövetségi hatóság vezetője nyilatkozatából kiderült, hogy már bőven az elnöki aláírás előtt, február vége(!) óta megtörtént nem kevesebb, mint 180 repülőgép átregisztrálása, köztük az Aeroflot 80, a Pobeda 27, az UTair 21 és a Rosszija 38 példánya is már orosz lajstromjelet kapott, annak ellenére, hogy az ilyen átírást a nemzetközi előírások az eredeti regisztráló ország hatóságának engedélyéhez kötik. Az Aeroflot vadonatúj A350-ese is már új lajstrommal szerepel.

A350 (fotó: Airbus)

Egy másik fontos lépés: az elnöki aláírás azt jelenti, hogy az orosz légitársaságok hazai hatóságoktól kaphatnak ettől kezdve a nyugati gépekre is típusalkalmassági engedélyt, olyan követelmények alapján, amelyeket a moszkvai közlekedési tárca ír elő. A repülőgépek európai üzemeltetési jogát egyébként épp azért függesztették fel, mert az európai hatóságnak nincs rálátása arra, hogyan alakul ezeknek a gépeknek a repülésbiztonsága a továbbiakban, ráadásul a nagy nyugati gyártók, beleértve a hajtóműveket készítő cégeket, leálltak az alkatrészek, részegységek szállításával is.

Mint ahogy a portálunk által megkérdezett szakértő felhívta a figyelmet, az európai repülésbiztonsági szervezet közben felfüggesztette azoknak az orosz cégeknek is az EASA engedélyét, amelyek nyugati technika karbantartásra, tervezésre, vagy akár nyugati szimulátorok üzemeltetésére és egyéb iparági tevékenységekre szóló papírokkal rendelkeztek. Mindezek fényében bukkan elő időről időre a kérdés, miszerint ha az orosz tartalékok kifogynak, mennyire lesz a továbbiakban biztonságos az orosz – akár csak belföldi – légiközlekedés.

(fotó: Szuhoj)

Elterjedt egy olyan hír is, miszerint az EASA felfüggesztette az oroszországi légitársaságok repülési jogát, ez tévedés, ugyanis az erre való engedélyt mindig az adott ország hatósága bocsájtja ki, függetlenül attól, hogy a gépei engedélye honnan származik. A helyzettel függ nyilván össze, hogy az orosz belföldi légiforgalomban ugrásszerűen megnőtt az orosz tervezésű és gyártású Szuhoj S100-asok részesedése, egyébként annak ellenére, hogy ezeknek a gépeknek is rendkívül fontos elemei nyugatról származnak, például a repülésvezérlés, a futómű és a franciákkal közösen gyártott hajtómű is.

A Szuhojok fontossága egyfelől azzal párhuzamosan nő, ahogy a külföldi gyártású keskenytörzsű gépeket leállították, például mert leállt a karbantartásuk, azon kívül mivel regionális típusról van szó, a szinte teljesen belföldre szorult orosz légitársaságok is elsősorban a rövidebb vonalakon repültethetnek.

(fotó: ruaviation.com)

A légiforgalom helyzetére jellemző intézkedés, hogy Seremetyevo bezárta az elsősorban nemzetközi járatokat indító és fogadó D-terminált.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek