Orosz tervek: évi 160 gép – 2025-ben
Az orosz ipari tárca 2025-re tervezi az orosz polgári repülőgépipar felfutását évi 160 gépes teljesítményre, adták hírül orosz lapok. A termelés ekkorra már gyakorlatilag a légiközlekedés minden kategóriáját lefedi, a most is gyártásban lévő regionális utasszállítóktól (Szuhoj Superjet-100) a most fejlesztés alatt álló MSz-21-esen át a kínaiakkal együtt tervezett jövendő szélestörzsű repülőgépig.
A beszámolók emlékeztetnek arra, hogy valaha az orosz repülőgépipar bizony jobb napokat élt, a nyolcvanas években átlag kétszáz utasszállító került ki a gyárakból évente, a világ összes új polgári gépeinek harminc százaléka. Ehhez képest tavaly Oroszországban harminchét gép készült el (többségük a Szuhoj regionális utasszálíltója és néhány Tupoljev Tu-204/214-es). Az orosz polgári légiforgalomban dolgozó gépek nyolcvan százaléka, a megrendelt példányok kilencven százaléka külföldi gyártású.
A minisztérium szerint időközben sikerült talpra állítani megfelelő számú megrendeléssel a katonai repülőipart, most ideje a civil szektor felé fordulni, és ami fontos: az ágazat fejlődését elsősorban a hazai igények kell, hogy meghatározzák.
A tárca ugyanakkor rámutat a fejlődést hátráltató tényezőkre is: sok a gazdaságtalanul működő, elavult üzem, alacsony a munkaerő termelékenysége. Ez az idejétmúlt modell azonban a következő években átalakul, sok munkást elbocsátanak, illetve a munkaerő egy része nyugdíjba megy, viszont belép a termelésbe jónéhány „magasan kvalifikált specialista”. A fejlődés iránya az egyes, teljesen önellátó üzemek felcserélése a más iparágakban is hasznosnak bizonyult outsourcing-rendszerekkel.
A minisztérium szerint a nyugati szankciók arra késztették a kormányt, hogy újraértékelje a prioritásokat a hazai ipar javára. A közlemény utal Dimitrij Medvegyev miniszterelnök korábbi erre utaló nyilatkozatára, és Rogozin miniszterelnök-helyettes megjegyzésére, miszerint az S-100-asok termelését már jövőre évi ötvenre kell emelni.
A minisztérium közleménye a típussal kapcsolatban érzékelhető büszkeséggel említi, hogy néhány napja a belga VLM Airlines két S-100-ast bérelt ki tizenkét évre, opciós lekötést jelentett be további kettőre és tíz további példány megvásárlására. Ezt az orosz ipari vezetők fontos momentumként érzékelik abban a küzdelemben, hogy a géppel sikerüljön betörni az európai piacra és megtörni az olyan versenytársak hegemóniáját, mint a Boeing 737 és az Embraer E-Jet. A belgiumi üzletet az alacsony karbantartási költségek, a tágas kabin és a rövidpályás üzemeltetés előnyeinek köszönheti a gyártó, hangzik a tárca közleménye.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!