Orosz tűzoltógép majdnem-katasztrófája Portugáliában

iho   ·   2016.08.20. 11:15
beriev200_cim

Hat veszélyes erdőtüzet fojtott el két orosz amfíbia Portugáliában, adta hírül pénteken az orosz repülési portál, a Russian Aviation. A Rendkívüli Helyzetek Minisztériumának beszámolója szerint a megmentett terület több mint ezer hektár, a gépek augusztus 13-án érkeztek Portugáliába, és már másnap elkezdték az erdőtüzek oltását.

A tárca tovább sorolja az adatokat: öt nap alatt a két gép 42 dobást hajtott végre, két nemzeti parkot sikerült megmenteni a lángoktól, három lakott település 55 ezer lakosa lélegezhetett fel az orosz gépek beavatkozása nyomán. A két Be-200 mellett Olaszországból és Marokkóból is érkeztek tűzoltógépek a portugál katasztrófahelyzet elhárítására.

A Lenta.ru hírügynökségi portál ugyanakkor idézi a minisztérium augusztus 14-i, tehát az első Portugáliában repült nap után kiadott rövid közleményét is, amelyben a tárca cáfolja azt a híresztelést, hogy a gépek egyike lezuhant volna – a közlemény szerint az egyik Be-200-asnak „technikai hibája” keletkezett, amiért vissza kellett a gépnek térnie Leiria repülőterére.

Amiről azonban az orosz tárca és a Russian Aviation nem számolt be, az az, hogy a sugárhajtású amfíbiák egyike nyilván komoly bajba került tűzoltás közben. Amint az Aviation Safety Network is közli, a gépek egyike az egyik tűzoltómanőver közben érintette a fák tetejét, és az amfíbia komoly sérüléseket szenvedett: megrongálódott a jobb szárny belépőéle és a fékszárny is. A gép ezután probléma nélkül leszállt a tűzoltógépek bázisán, Leiria repülőterén.

Beszámol röviden a történtekről a life.ru orosz portál, amely szerint a gépnek az egyik üzemanyagtartálya is megsérült.

A livejournal.com portálon megjelent fotók ugyanakkor a bal szárny belépőélén is mutatnak sérüléseket, illetve a baloldalt függesztett pontonon is, amely a vízre szálláskor a gépet egyensúlyban tartja.

A dolgot az teszi különösen érdekessé, hogy az orosz forrás szerint, miután a gépet pilótája, Valerij Kruz „csodával határos módon, hősiesen” visszahozta a repülőtérre, az ottani technikai személyzet – nem derül ki, hogy a géppel érkezett orosz vagy/és a helyi portugál műszakiak – „megoldották a problémát”.

Kétségtelen, hogy a pénteki minisztériumi közlemény két gép tűzoltási sikereiről számol be, vagyis ezek szerint a sérült Berijev is tovább repült, és küzdött a lángokkal.

A Lenta.ru szerint a pilóta tudása és a szerencse egyaránt hozzásegítette a személyzetet abban, hogy a gépet végül visszahozza a bázisrepülőtérre.

Mindeközben az orosz források, amelyek valóban beszámolnak a balesetről, azért emlékeztetnek arra, hogy idén július elsején a Rendkívüli Helyzetek Minisztériumának egy hatalmas Il-76-os tűzoltógépe Szibériában hegynek repült és lezuhant, a személyzet mind a tíz tagja életét vesztette.

A Berijev-típusok sok évtizede képviselték a kétéltű repülőgépek kategóriáját a szovjet majd az orosz légierő kötelékében, ma már csak a 200-ast gyártják, amit az egykori, jóval nagyobb A-40-esből fejlesztettek tovább. A Be-200 egyike azon kevés típusoknak, amelyeket kifejezetten tűzoltásra, illetve katasztrófahelyzetekben történő üzemeltetésre fejlesztettek, de a gép nagysága és teljesítménye alkalmassá teszi sebesült- és segélyszállításra is.

Ezek közül is kitűnik azzal, hogy légcsavaros gázturbinák helyett a szárny fölött elhelyezett, és ezért a vízreszálláskor felcsapódó víztől is védett sugárhajtóművekkel repül. Előnye ennek a nagy teljesítmény, ugyanakkor a személyzetnek számolnia kell a sugárhajtóművek lassabb felpörgésével, hosszabb reakcióidejével, ami pedig a tűzoltórepülés kockázatosabb manőverei során döntő lehet.

A típusból eddig összesen tíz példányt gyártottak, ezek közül egy repül Azerbajdzsánban, a többit az orosz Rendkívüli Helyzetek Minisztériuma üzemelteti. A Berijev gyár nemrég készítette el az elsőt a továbbfejlesztett változatból, amit a taganrogi gyárban szereltek össze; a gépet május végén mutatták be.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Fénytörés Miskolcon

iho.hu   ·   2024.12.16. 18:10

Sajátos megvilágításba helyezi BAZ vármegye székhelyének közúti helyzetét a tény, hogy öt napon másodszor hajtott gépjármű a fényvillamos, a 202-es ČKD Tatra KT8D5-ös elé.