Pályadiagnosztikai mérések másképpen: digitálisan is lehet adatokat gyűjteni

iho/vasút   ·   2025.01.19. 11:25
03_v-hid_merovonat

A mérnökök a Soltszentimre és Kelebia közötti vasúti szakaszon egy újgenerációs mérőkocsi segítségével gyűjtöttek információkat. Az itt alkalmazott megoldás jelentősen hozzájárulhat a csaknem 5000 kilométer hosszú magyar vasúti törzshálózat korszerűsítéséhez.

A Plasser & Theurer által fejlesztett mérőkocsi egyedülálló vasúti diagnosztikai rendszerrel van felszerelve: másodpercenként kétmillió adatpontot rögzít ultrahangos, lézeres és optikai berendezéseivel. Az adatok digitális térképet alkotnak, a szenzorok és a nagyfelbontású videórendszer pedig dokumentálja a sínszálak, aljak és rögzítések műszaki adatait, amiket mesterséges intelligencia segítségével elemeznek.

(fotók, illusztrációk: V-Híd)

Adatalapú tervezés és karbantartás a vasúti hálózatban

A vágányok részletes diagnosztikája alapvető a biztonság és a hatékony üzemeltetés szempontjából. Ezzel a méréssel rögzítették a pályageometria teljes adatsorát, valamint az alépítmény és az ágyazat állapotát. A mérővonat által gyűjtött információk kellő részletességgel tartalmazzák a megépített infrastruktúra paramétereit, amik nemcsak a kivitelezés értékelésére alkalmasak, hanem a fenntartási munkálatok hatékonyabb megtervezését is támogatják. Az adatok lehetővé teszik a hosszú távú, költséghatékony karbantartási stratégiák kidolgozását, és segítik a gondos, felelősségteljes üzemeltetést.

A pályadiagnosztikai projekt digitalizációja megkönnyíti az információk megosztását. Az így létrejövő adatbázis lehetővé teszi a vasúti infrastruktúra jövőbeni 3D-s digitális modellezését az infrastruktúra elemek teljes élettartamán keresztül, a tervezés-előkészítéstől kezdve, a kivitelezésen át egészen az üzemeltetésig.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Autóbuszközlekedés

Szombattól július végéig karbantartják Rákosrendezőt, jelentősen változik a közlekedés az esztergomi, a szobi és a veresegyházi vonalakon

MÁV/iho   ·   2025.06.21. 08:00

A vonatok fővárosi végállomását a Nyugati pályaudvarról külső állomásokra helyezik át: az esztergomi vonatok Angyalföldig, a szobi és a veresegyházi vonal járatai Rákospalota-Újpestig közlekednek. Pótlóbuszok helyett a sűrűbb helyközi buszjáratokat és a BKK járatait lehet majd igénybe venni.