Pécsi buszvita: mire megy az állami támogatás?
Elkezdődött Pécsett, a Tüke Busz Zrt. székházában a városfejlesztési bizottság rendkívüli, kihelyezett ülése a pécsi buszközlekedés anomáliáiról. Sem Páva Zsolt polgármester, sem Csizi Péter alpolgármester nincs jelen – tudósít a bama.hu baranyai portál.
Árki Sándor vezérigazgató azzal kezdte az érdemi részt, hogy elmondta: a pécsi buszok átlagéletkora 15,2 év: az Ikarusoké 22,8, a Mercedeseké 9,6 év. Ezt követően arról beszélt, hogy ha a jelenlegi buszokat úgy javítanák, ahogyan az valóban szükséges, akkor a 126 busz kiállításához (ennyit kellene a napi csúcsban egyidejűleg közlekedtetni az összesen 161 buszos járműparkból), az évi 1 milliárd forintnál is magasabb összeg lenne – ezért feltétlenül kellenek az új buszok, legálabb 20-25 darab. Az egymilliárdos MFB-hitel Árki szerint március végéig lezárulhat.
Árki Sándor az állami támogatásról is beszélt, Baracsi László gazdasági vezetővel együtt. Tulajdonképpen igaz, amit Csizi Péter alpolgármester nyilatkozott csütörtökön a Dunántúli Naplónak, hisz várhatóan tényleg kap kb. 641 milliót idén az államtól a Tüke Busz. Ez azonban nem normatív támogatás lesz – amiből tavaly 242 milliót kapott a cég, idén semennyit –, hanem például bérlettámogatás.
Árki elmondta: 2011-hez képest 500 millióval, tavalyhoz képest 340 millióval kevesebb az állami támogatás (2012-ben az állami támogatás 980 millió forint volt). A megemelt önkormányzati támogatás azonban kompenzálja a kieső összeget.
A DDRF Zrt. apportját, ami 200 milliót jelentett volna, nem engedélyezték, így az a 200 millió forint, amelyből a Volvókat hozták volna, tulajdonképpen mégsem áll rendelkezésre – mondta Árki Sándor.
A baranyai portál egy másik, szintén a buszbeszerzéssel kapcsolatos riportjában Csizi Péter alpolgármestertől azt kérdezte az újságíró, sikerülhet-e állami támogatást szerezni még idén a Tüke Busz működtetéséhez vagy buszok beszerzéséhez. Az alpolgármester úgy felelt, Pécsett az önkormányzati tulajdonban lévő Pécsi Városfejlesztési NZrt. foglalkozik a pályázatírással. Ők folyamatosan figyelik az elérhető uniós támogatásokat, amint ilyen lehetőség nyílik, megvizsgálják. Leszögezte azt is, hogy idén 641 millió forint állami támogatás biztosan érkezik Pécsre a buszközlekedés támogatására.
Arra, hogy honnan lesz pénz a Mecsekbusz kifizetésére, hisz a 742 milliós megállapodás felmondása után a cég jóval többet követelhet, azt válaszolta, a Mecsekbusz sem Pécs, sem a Pécs Holding ellen nem nyújtott be keresetet.
Egy új busz vételára meghaladja az 50, de nem éri el a 90 millió forintot. A használt buszok piaca szórtabb, de szerencsés esetben 20 és 30 millió forint között lehet jó vételt találni. Vagyis 1,2 milliárd forintért 15-20 új vagy 40-50 használt busz lehetne venni. Az ár mellett azonban a karbantartási és az üzemeltetési költségeket is számításba kell venni a beszerzésnél, olvasható a buszbeszerzéssel foglalkozó összefoglalóban.