Pekingi piac: újabb Airbus-gigaüzletek
Az Airbus mindig is nagy súlyt fektetett arra, hogy a fontos repülőszalonokon fontos üzleteket kössön: ez alkalommal a helyszín is különlegesen fontos volt, hiszen a meghatározó ázsiai piac meghatározó nagyhatalma, Kína fővárosában nyílt meg a repülőszalon. Igaz, az európai gyártó mostani eddigi legnagyobb volumenű üzletkötése nem kínai, hanem vietnami társasággal történt, az is igaz, hogy a százgépes megállapodást egyelőre szándéknyilatkozatban rögzítették, és nem fix megrendelést tartalmazó szerződésben.
Eszerint a VietJetAir, ez a tavalyelőtt indult low-cost társaság, Vietnam első magán-légitársasága, amely Ho Shi Minh városból tart fenn belföldi hálózatot, illetve járatokat különféle ázsiai nagyvárosokba (az első idén indult Bangkokba) száz gép vásárlását tervezi az európai gyártótól. Egészen pontosan kilencvenkettőt, nyolcat pedig egy meg nem nevezett bárbeadótól vesz majd lízingbe. A jelenlegi géppark hat A320-asból áll, a plusz száz gép megoszlása pedig: tizennégy most gyártásban lévő 320-as és hat 321-es, negyvenkettő 320neo, és még harminc gépre szóló vásárlási jog megint csak mostani 320-as gépcsaládhoz tartozó keskenytörzsűekre.
A VietJetAir vezetője a szándéknyilatkozat aláírásakor kiemelte, hogy a most szolgálatban álló keskeny törzsű Airbusok igen hatékonynak bizonyultak, és az utasok is szeretik a gépeket.
Egy még ennél is frissebb, még csak most induló légitársaság, a Zhejiang Loong Airlines húsz A320-as gépcsaládhoz tartozó gép megvásárlására írt alá szándéknyilatkozatot. A Hangcsouban szerveződő cég még az idén tervezi első járatait, Kínán belül – például Senzengbe, Shenjanba – és nemzetközi vonalakon egyaránt. Az üzletről kiadott közlemény ez alkalommal nem jelöl meg pontos altípusokat, csak annyi derül ki, hogy szándéknyilatkozat mind a jelenlegi, mind az újrahajtóművezett változatra vonatkozik.
A szingapúri lízingcég az előző kettővel szemben nem szándéknyilatkozatot, hanem konkretizált megrendelési szerződést írt alá az Airbus vezetőivel tizenhárom most gyártásban lévő és tizenkettő neo 320-asra, pontosabban a gépcsalád más tagja is lehet tárgya a szerződésnek, mint ahogy még a gépeken majdan dolgozó hajtóművek típusát sem rögzítették még.
A BOC mostani megrendelése a tavalyi ötvengépes szerződést tetézi, ami megbízhatóan jelzi, mennyire gyorsan erősödik a távol-keleti piac és az igény a keskeny törzsű Airbusok iránt. A szingapúri lízingcég ezzel összesen 212-re növeli majd Airbus-flottáját, az is jól jellemzi a piac jellegét, hogy ezekből kétszázhat keskeny törzsű és hat kétfolyosós A330-as.
Végül még egy még csak most szerveződő légitársaság és az Airbus üzlete: ez is kizárólag keskenytörzsűek megvásárlásáról szól, öt lesz közülük mostani sorozat és tizennyolc később gyártásba kerülő neo-változat. A vásárló pedig a Quingdao Airlines, a hasonló nevű kínai tartomány légitársasága, amely a friss adatbázisok szerint egyelőre még nem rendelkezik repülőgéppel, működésének megkezdését 2014-re tervezi, először még nem a most megrendelt, hanem lízingelt gépekkel. A mostani szerződést pedig még a pekingi központi kormányzatnak is jóvá kell hagynia, az első példányokat 2016-ban szállítaná le a gyártó.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!