Pharma-Flight: debreceni avatás két szimulátorral!

Márványi Péter   ·   2015.12.11. 18:45
cim

Gyors építkezés, januártól már működik az intézmény

Sűrű köd, minimális látótávolság: a debreceni reptér használói számára nyilván nem ideális, de annak a különleges intézménynek a startját természetesen csöppet sem zavarta, ami a repülőtérre vezető út túloldalán emelkedett ki a földből tavaly óta, és amelynek az átadására gyakorlatilag szinte az egész magyar repülőtársadalom elküldte a maga delegáltjait, a Hungarocontroltól a hadseregig. És méltán, mert egy valóban Európában is egyedülálló háromfunkciós létesítményt avattak, amelynek ötletadója, kiharcolója – ezt az ünnepség összes szónoka fontosnak tartotta kiemelni – Győri Gyula, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke volt.

Balról a kezdeményező Győri gyula, jobbról a cég vezetője, Czirják györgy

Ő prezentálta a Pharma-Flight lényegét, vagyis egyfelől azt, hogy a világ légiközlekedésének legfontosabb kérdése mostanság nem a repülőgép, hanem az, aki vezeti, magyarán hogy lesz-e elég személyzet az ágazat robbanásszerű fejlődéséhez képest. Másrészt az ő elképzelése volt összekapcsolni mindezt a repülés élettani kutatásaival és a gyógyszerkutatással, ami pedig Debrecen tudományos és gazdasági életének egyik meghatározó ágazata.

A hallgatóság a tágas csarnokban: ide is kerülhetnek majd szimulátorok

Czirják György, a Pharma-Flight Kft. ügyvezetője mutatta be részleteiben a rekordidő alatt megvalósuló projektet, hiszen az építkezéscsak tavaly április végén kezdődött. A repülési rész két szimulátorral felszerelt egyetemi szintű oktatási intézmény, amely nemcsak pilótákat, hanem műszakiakat is képezhet a nemzetközi szabványoknak megfelelően. A repülés-egészségügyi részleg egyrészt elvégezheti a hatóság által előírt orvosi vizsgálatokat, másrészt önálló kutatatást folytathat például az olyan létfontosságú kérdésekben, mint a repülés közben előálló hypoxia, oxigénhiányos állapot fellépése. A farmakológiai részben a kutatás-fejlesztés mellett az ehhez szükséges kisebb mennyiségű gyógyszerek előállítása is megtörténhet.

Átvágások: Győri Gyula, Kósa Lajos, Seszták Miklós, Czirják György, Papp László

A kormány az Új Széchenyi terv Gazdaságfejlesztési Operatív Programja 3,4 milliárdos támogatásával finanszírozta a projektet: Seszták Miklós miniszter szerint a fejlesztési tárca elsősorban a koncepció komplexitását díjazta, és az új intézményt a város közegében méltatta, mondván, Debrecen repülőéletének nagy napjai zajlanak, hiszen nemrég írták alá a megállapodást a Lufthansával közvetlen járat indításáról, és Kósa Lajos volt polgármester, a Fidesz frakcióvezetője is arról beszélt, milyen lökést adhat a központ a debreceni repülőtér fejlődésének, amely a nem fővárosi légikikötők között az élre törhet a régióban.

Itt történnek majd a terheléses vizsgálatok

A jelenlegi polgármester, Papp László is arra emlékeztetett, hogy 2011-ben mindössze 15 ezer, idén már 180 ezer utas fordult meg itt, jövőre pedig akár 350-400 ezer is lehet a forgalom. Ő említette a Lufthansa mellett a Wizz Air szerepét, és azt is elmondta, hogy néhány nap múlva itt nyitja meg a légitársaság legújabb bázisát.

Az ünnepélyes szalagátvágás után a vendégek végigjárhatták a valóban esztétikus épületet, az élesebb szeműeknek a folyosókon olyan nagyívű feliratok tűntek fel az ajtókon, mint A380 vagy A340… Bekukkanthattunk abba a részlegbe is, ahol a pilóták vagy pilótajelöltek terheléses vizsgálatait végzik majd, de a legérdekesebb természetesen a szimulátorcsarnok volt.

Az Airbus full-flight szimulátor kívülről...

Az egyik szerkezet egy rögzített 737-es, a másik viszont full-flight kabin az A320-as kiképzés számára, utóbbi természetesen mozgásban is bemutatkozott. Ami viszont a legtöbbet árul el a jövőről, az az, hogy az ünnepség helyszíne is egy hasonló, tágas csarnok volt: nos ide is szimulátorok kerülhetnek majd. Hogy mikor milyenek, azt majd az igények döntik el. Az iho/repülés információi szerint elképzelhető, hogy akár helikopter-pilóták vagy GA-repülőgépvezetők kiképzését is vállalja majd az intézmény, sőt, van hely arra is, hogy a jelenlegi épületegyüttest újabb szimulátor-csarnokkal vagy csarnokokkal egészítsék ki. A piacé a döntő szó, a létesítmény pedig ilyen módon válhat önfenntartóvá, a képzés ugyanis térítéses lesz.

...és a 737-es szimulátor belülről

Győri Gyula portálunknak elmondta, hogy januártól elsősorban a részleges és kutatási tevékenység indul majd teljes gőzzel, szeptemberétől pedig már a jövő repülő személyzeteit kezdik képezni a létesítményben.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek