Pillantás a jövőbe: milyen repülőgép kell a piacnak?

Zerkowitz István   ·   2013.07.21. 17:30
cim

Mind Airbus, mind Boeing készít hosszútávú piaci előrejelzéseket, amelyekben leírják, mit várnak az adott időszakban, hány repülőgép eladására lehet számítani. Azt mondhatnánk, ezek az előrejelzések nem lehetnek objektívek, hiszen a gyártóknak az az érdeke, hogy minél magasabb számokat közöljenek, és persze úgy, hogy a számok az ő típusaik dominanciáját mutassák. A valóságban azonban az előrejelzések igyekeznek objektívek lenni, hiszen egyik cég sem szeretné lejáratni magát azzal, hogy teljesen megbízhatatlan adatokat közöl. A Boeing 1964 óta adja közre előrejelzéseit azzal a céllal, hogy a légitársaságok, beszállítók és a közgazdászok jobban informált döntéseket hozzanak.

Persze az előrejelzések évről évre változtathatók, és ezt meg is teszik, ha a változó körülmények indokolják. De ettől függetlenül nagyon érdekes olvasmány ez, mert az embernek betekintést nyújt a jövőbe, ahogyan azt az ipar legjobb koponyái látják.
Különösen a mostani, krízis utáni időszakban, amikor még mindig sok mindenki a világ végét várja, érdemes megnézni a számokat. Úgy tűnik, a világvége elmarad...

Az új gépek többsége nem a régiek pótlására, hanem plusz kapacitásként lép szolgálatba

A Boeing egyértelműen az iparág töretlen fejlődését várja. 2032-re a piac összértéke 4.8 trillió dollár lesz, 35 ezer megrendelt repülőgép mellett! 2032-ben 41 ezer repülőgép lesz forgalomban. Ebből 20690 szolgál majd a növekedés kielégítésére, és 14310 kerül forgalomba kiöregedett gépek pótlására. Mindössze 6000 gép marad addigra a most repülők közül a társaságok leltárában. Ebben természetesen komoly szerepet játszik az a tény, hogy a közeli horizonton ott vannak már a jelenleginél jóval gazdaságosabb típusok.

Talán nem is gondolunk arra, hogy 2012-ben 4 milliárd utas repült – 2013-ra a Boeing szerint ez a szám eléri a 9 milliárdot. Ezeket a számokat látva az ember azonnal megérti, miért mondják azt, hogy a repülés a legnagyobb gazdagságteremtő iparág a földön.

Az óriásgépeket kevésbé veszik, pedig korábban mindkét gyártó optimistábban beszélt a jövőjükről

A légiforgalmi irányítás szempontjából érdekes fejlemény, amit már ma is érezni lehet, hogy a légitársaságok a viszonylag nagyobb gépek felé tendálnak, kevesebb össz-járatszám mellett. Igaz, hogy ez sok viszonylatban az utasoknak kisebb választékot jelent, de a járatok jóval magasabb kihasználtsággal repülnek, és ez a cégek életben maradásához alapvetően szükséges változás volt. Viszont a légiforgalmi szolgálatok számára ez kevesebb bevételt jelent... Az árakat nem lehet emelni, és náluk a költségcsökkentésre kevesebb lehetőség van. De ami bíztató, hogy a történelemben először a gazdasági nyomás a légiforgalmi szolgáltatókat is utoléri, és kénytelenek lesznek megtalálni a módját, hogy a szolgáltatás még olcsóbb legyen. A légitársaságoknál a költségcsökkentés már régóta napi elfoglaltság... Az európai légiforgalmi irányító rendszerben is van még bőven optimalizációs lehetőség.

Ami a legnagyobbakat illeti, az A380 és a 747-8 iránti kereslet nem, hogy nem fog nőni, hanem valószínűleg még csökkenni is fog. Az A380 már most is bajban van, hiszen ha valaki besétál az Airbushoz, szerezhet magának egyet a nem is túl távoli jövőben. Nincsen elég rendelés... Úgy tűnik, hogy az új kéthajtóműves típusok, mint az A350 XWB és a Boeing 777X szinte mindenhol elegendő lesz az igények kielégítésére.

Hát így állnak a dolgok.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.